چکیده:
مقاله حاضر به بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی بر قابلیت سودآوری در هتلهای شهر اصفهان میپردازد.هدف مقاله آن است که تأثیر عواملی مانند،1-روابط انسانی، 2-برنامهریزی نیروی انسانی،3-آموزش،4-نظام پاداش،5-مدیریت عملکرد، 6-ارزیابی عملکرد،7-سیستم انضباطی،8-وجود سیستم اطلاعاتی منابع انسانی، 9-طراحی مشاغل و 10-آشناشدن با فرهنگ سازمانی(اجتماعیشدن)،را بر قابلیت سودآوری در هتلهای شهر اصفهان بررسی کند.
فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون T تک نمونهای در سطح اطمینان 95 درصد مورد بررسی قرار گرفتند و همگی تأیید شدند،علاوه بر آزمون T ،جهت تکمیل نتایج تحقیق از آزمونهای دیگری از قبیل ANOVA ،توکی، T مستقل و فریدمن نیز استفاده شده است که براساس نتایج حاصل از آزمون ANOVA بین نظرات مسئولین و کارشناسان هتلها براساس عوامل سن،میزان تحصیلات،سابقه کار،شرکت در دروههای آموزشی و مدت زمان حضور در دورههای آموزشی تفاوت معنیداری وجود نداشت ولی براساس عامل پست سازمانی،مسئولین پذیرش نسبت به مسئولین بخش مالی هتلها تأثیر مدیریت عملکرد بر قابلیت سودآوری را بیشتر ارزیابی کردند.با توجه هب نتایج به دست آمده از آزمون فریدمن ترتیب اهمیت عوامل موثر بر قابلیت سودآوری به صورت زیر است:1-طراحی مشاغل،2-آشناشدن افقراد با فرهنگ سازمان(اجتماعیشدن) 3-روابط انسانی 4-نظام پاداش 5-آموزش 6-وجود سیستم اطلاعاتی منابع انسانی 7-سیستم انضباطی 8-برنامهریزی نیروی انسانی 9-مدیریت عملکرد 10-ارزیابی عملکرد
Present article concentrates on investigation of the effective factors of human resource management on profitability in Isfahan city hotels. Factors such as 1 )human relations; 2)human resource planning; })education; 4)reward's system; 5)performance management; 6)performance evaluation;7)discipline ; 8)human resource information system ;9)job design and I O)socialization have been tested. A self• made questionnaire was designed. Its validity was measured with Cronbach coefficient alpha of 89%. Then hypotheses were tasted in a statistical population of 49 persons which 15 were selected as primary sample. The result was a ranking classification of effective factors on customer profitability.
خلاصه ماشینی:
"فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون T تک نمونهای در سطح اطمینان 95 درصد مورد بررسی قرار گرفتند و همگی تأیید شدند،علاوه بر آزمون T ،جهت تکمیل نتایج تحقیق از آزمونهای دیگری از قبیل ANOVA ،توکی، T مستقل و فریدمن نیز استفاده شده است که براساس نتایج حاصل از آزمون ANOVA بین نظرات مسئولین و کارشناسان هتلها براساس عوامل سن،میزان تحصیلات،سابقه کار،شرکت در دروههای آموزشی و مدت زمان حضور در دورههای آموزشی تفاوت معنیداری وجود نداشت ولی براساس عامل پست سازمانی،مسئولین پذیرش نسبت به مسئولین بخش مالی هتلها تأثیر مدیریت عملکرد بر قابلیت سودآوری را بیشتر ارزیابی کردند.
لذا به کارشناسان و مدیران هتلها پیشنهاد میشود از طریق پیشبینی درست نیروی انسانی مورد نیاز هتل در آینده مخصوصا برای زمانهای شلوغ و خلوت در فصول کاری هتل با توجه به اهمیت فوق العاده زیاد این عامل به دلیل پیوستگی خدمات به فرد ارایهدهنده آن رضایت مشتریان و در نتیجه قابلیت سودآوری را در هتل تقویت نمایند و با اجرای برنامههایی به منظور فراهمکردن تخصص مورد نیاز کارکنان هتل،در اختیارداشتن کلیه تخصصهای مورد نیاز در داخل هتل به منظور خدمترسانی بهینه به گردشگران به دلیل اهمیت بیشتر زمان در خدمت رسانی به آنها و در صورت لزوم تأمین تخصصهای مورد نیاز از خارج از هتل اثربخشی خدمترسانی به گردشگران را بیشتر و قابلیت سودآوری @براساس نتایج تحقیق آموزش بر قابلیت سودآوری در هتلهای شهر اصفهان مؤثر است."