چکیده:
نظام پژوهشی کشور درون خود با مجموعه متعدد و متنوعی از مسائل و مشکلات جدی مواجه است که یکی از مسائل محوری و اساسی آن چگونگی مدیریت بر تحقیقات کشور است.با ظهور نسل جدید دانشگاهها و تغییر ماهیت پژوهش،میطلبد که نظام آموزش عالی کشور یک بازنگری اساسی در نحوه اعمال مدیریت بر فعالیتهای پژوهشی در دانشگاهها داشته باشد و تغییرات متناسب با عصر جدید را لحاظ کند.زیرا پیامد استمرار این وضعیت و بیتوجهی به مدیریت پژوهشی در دانشگاهها این است که آنها از ایفای نقش اصلی تحقیقاتی خود باز بمانند و نتوانند پاسخگوی نیازهای نسل جدید باشند.به همین دلیل این پژوهش با هدف بررسی ابعاد مهم در نظام مدیریت پژوهشی در آموزش عالی کشور بر آن است تا یک چارچوبی برای کمک به رفع مشکلات و تنگناهای موجود کشور و پیشنهادهای کاربردی در این زمینه ارائه کند.
خلاصه ماشینی:
"4-برنامهریزی در جهت اشاعه و ترویج فرهنگ پژوهش در نظام آموزشی کشور 5-برنامهریزی در جهت نهادینه شدن فرهنگ پژوهش در جامعه و درک اهمیت نقش تحقیقات در توسعه کشور به منظور جلب حمایت همهجانبه از تحقیقات 6-تقویت ارتباط دانشگاههای کشور با مراکز پژوهشی دنیا به منظور توسعه و افزایش همکاریهای بین المللی در انجام تحقیقات 7-بهرهگیری از فناوریهای نوین بهویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت تقویت و توسعه و بهبود فعالیتهای پژوهشی کشور و گسترش فرهنگ آینده پژوهشی 8-فراهم کردن زمینه استفاده بیشتر مدیران کشور از دستاوردها و نتایج تحقیقات در برنامهریزی و تصمیمگیریهاارزشیابی و مهندسی مجدد نظام مدیریت پژوهشی در آموزش عالی کشور به منظور مهندسی مجدد نظام مدیریت پژوهشی در آموزش عالی کشور باید گامهای زیر برداشته شود: 1-تشکیل کمیتههای تخصصی مشترک از سوی دانشگاهها و دستگاههای اجرائی به منظور ارزیابی نظام مدیریتی حاکم در بخش تحقیقات 2-تهیه و تدوین شاخصها و معیارهای عملکرد مدیران نظام پژوهشی کشور 3-ارائه گزارش عملکرد پژوهشی دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی و مقایسه آنها با معیارها و شاخصهای تدوین شده 4-مهندسی مجدد و تجدیدنظر و اعمال اصلاحات لازم در نظام مدیریت پژوهشی در آموزش عالی کشور،حداقل در هر5 سال،همگام با برنامه توسعه اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی کشور و سند چشمانداز 20 ساله با توجه به تغییرات ملی،بین المللی و جهانیپیشنهادها و توصیهها بر اساس یافتههای این پژوهش و نظرخواهی از صاحبنظران درباره چارچوب ارائه شده نظام مدیریت پژوهشی آموزش عالی بیش از 95 درصد از صاحبنظران،این چارچوب را کاملا مناسب و مناسب دانستهاند و این بیانگر این مطلب است که چارچوب ارائه شده با این تأیید حداکثری و با داشتن 5 بخش و ده بعد اصلی از جامعیت و کامل بودن برخوردار بوده و قادر به پر کردن خلأ موجود چارچوب نظام مدیریت پژوهشی در کشور است."