خلاصه ماشینی:
"افزون بر اینها، این نویسنده به طور ضمنی بیان میدارد که اگر دولت بویژه از نظر مالی(همچون مورد بریتانیا)در تنگنا قرار گیرد، ممکن است این امکان پدید آید که کانون کنترل از محدوده دولت به عامه مردم یا از ذی نفعان بسیار سیاسیگرا و اداریگرا به ذیعلاقههای جامعهگرا و اقتصادگراتر آموزش عالی انتقال یابد.
اکنون با نگرش به امر کنترل، تمرکز، دیوانسالاری به عنوان وسیله هدایت مؤثر، از منظر وابستگی منابع، به گونهای که فیفروسالانسیک)1978، Pfeffer and Salancik( اظهار داشتهاند، و از دید ذینفعهای سازمان)Stake holders(، چنانکه نویسندگان اخیر مطرح ساختهاند(برای مثال نگاه کنید به DonaldsonPreston و 1995)، میتوان به ابزارهای موثقتری برای تشریح ویژگیهای نظامها یا الگوهائی که دولتها از آنها برای کنترل آموزش عالی خود بهره میجویند، دست یافت.
نمودار 1:دانشجویان شبانه به تفکیک رشتههای تحصیلی سال تحصیلی از 1370 تا 1375جدول 1 {Tدرصد70-197897-1996جمع175675579070دکتری12458544دکتری حرفهای1030239837کارشناسی ارشد634026832کارشناس98917418692کاردان5887185165T جدول 2 {Tنوع مؤسسهتعداد مؤسساتجمع214دانشگاهها87دانشکدهها24مدارس عالی103مؤسسات دیگر17Tنمودار 2:مقایسه تعداد دانشجویان، فارغالتحصیلان و کادر آموزشی مراکز عالی از سال تحصیلی 1348 تا 1375افزایش شمار دانشجویان، مؤسسات آموزش عالی، هیأت علمی، برنامههای درسی، و مانند اینها، تنها تا اندازهای میتوانند دشواریها و دگرگونیهائی را که تقریبا همه فرآیندهای هدایت آموزش عالی را در ایران فراگرفته است، توضیح دهند.
با این حال، چنانکه پیشتر نیز گفته شد، اگر ذینفعان با جهتگیری اجتماعی و اقتصادی بیشتر، بیشتر در فرآیند کنترل آموزش عالی درگیر شوند، آموزش عالی میتواند پویا و سازمندتر)Organic(باشد و بهتر خواهد توانست به تقاضای تغییر یابنده برای آن پاسخ گوید."