خلاصه ماشینی:
"چکیدههدف این مقاله بررسی موقعیت کنونی آموزش عالی در استانهای مختلف جمهوری اسلام ایران است:یافتهها و پیشنهادهای«کمیته برنامه کلان آموزش عالی»، که برای تهیه طرح توسعه نظام آموزش عالی کشور پدید آمد، مورد بررسی قرار میگیرد، و سرانجام، چشماندازهائی از این نظام با توجه به توزیع دانشجویان ارایه میشود.
وظیفه کمیته آن بود که برنامهای برای توسعه نظام آموزشی عالی جمهوری اسلامی ایران طراحی کند؛به همین منظور، در این گزارش، برنامه کلان آموزش عالی بر حسب هدفها، راهبردها و سیاستهای مصوب «شورای گسترش»و طرح 25 ساله از سال 1376 به بعد، پیشنهاد شده است.
با توجه به پیشبینی نامنویسی کل دانشجویی در سال 1400، که به شمار 000/024/3 خواهد رسید، سهم بخشهای گوناگون به قرار زیر خواهد بود:بخش دولتی(به استثنای بخش پزشکی)20 درصدبخش پزشکی دولتی 10بخش آموزش بازدولتی 10بخش دولتی(به استثنای وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)10بخش غیردولتی 45بخش آموزش باز غیردولتی 5تعیین اولویتهابرنامه کلان آموزش عالی باید برنامههای توسعه ملی، اجتماعی و اقتصادی را برای بلندمدت در نظر بگیرد.
شمار دانشجویان و فضاهای آموزشی تخصیص یافته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی در مراحل مختلف فرآیند توسعه تا سال 1400{Tاستاندانشگاهشمار دانشجویان در سال 1372فضای آموزشی(موجود و در دست ساختمانشمار دانشجویان در پایان برنامه اول توسعهدرصد اماکن استفاده شده در پایان برنامه اول توسعه**تخمین بر پایه 20% سهم بخش دولتی(به استثنای دانشگاههای علوم پزشکی)اماکن اضافی برای دانشجویانآذربایجان شرقیتبریز88359287120002/129130005000تربیت معلم تبریز931253030006/1184200-صنعتی سهند335130514003/1074800-آذربایجان غربیاورمیه3103668580007/11910800-اردبیلاردبیل11120124218009/1447000-اصفهاناصفهان119505353120002/22414500-صنعتی اصفهان7402509380001/15710000-کاشان2591140126006/18544001400ایلامایلام641147818008/12132002800بوشهربوشهر1963647003/1925600-تهرانالزهرا4835157148358/3075000600تربیت مدرس*2821426250003/1175000-تربیت معلم تهران7419312775008/23980002000تهران*2415527186270003/9927000-شهید بهشتی127754384127754/291130001000صنعتی امیرکبیر6725839480003/9580002000T *بخشی از فضای آموزشی این دانشگاه به شهری دیگر انتقال یافته است."