خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) الف:مقایسه شاخصهای طبقه اجتماعی در دو جنس پسر و دختر در جداول شماره 8، 9 و 10 به ترتیب شغل پدر، تحصیلات پدر و مادر در دو جنس پسر و دختر مورد مقایسه قرار گرفته است.
همچنین همان گونه که نشان داده شده است سایر متغیرهای تحقیق یعنی تحصیلات پدر و یا تحصیلات مادر نقش معنیداری را در پیشبینی پیشرفت تحصیلی پسران نه در کلاس سوم راهنمائی و نه در کلاس اول دبیرستان نداشته است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) ب:پیشبینی پیشرفت تحصیلی در دختران جدولهای 16 و 17 نتیجه رگرسیون مرحلهای را به ترتیب برای پیشرفت تحصیلی در کلاس سوم راهنمائی و کلاس اول دبیرستان، در دانشآموزان دختر، نشان میدهد.
از طرف دیگر، اگر نتیجه به دست آمده فوق را با گروه پسران در کلاس سوم راهنمائی(جدول 14)مقایسه گردد، نتیجه نشان میدهد که متغیرهای شاخصهای طبقه اجتماعی به کار گرفته شده بهتر میتواند پیشرفت تحصیلی دختران را در مقایسه با پسران پیشبینی نماید.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 17 نتیجه رگرسیون مرحلهای پیشرفت تحصیلی دختران را در سال اول دبیرستان با توجه به متغیرهای مستقل تحقیق نشان میدهد.
همان گونه که در جدول شماره 18 نشان داده شده است شغل پدر به تنهائی 19 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی کلاس سوم راهنمائی نمونه مورد مطالعه را تبیین میکند.
نتایج به دست آمده نشان میدهد که: 1-شغل پدر به عنوان یکی از شاخصهای طبقه اجتماعی بهترین پیشبینی کننده پیشرفت تحصیلی هم در کلاس سوم راهنمائی و هم در کلاس اول دبیرستان است.