خلاصه ماشینی:
"چون اسلام احکام منسجمی دارد که حکم میدهند تجارت (دادوستد)باید چگونه اجرا شود،بنابراین برای این که روشها و نظریهی حسابداری مرتبط با استفادهکنندگان مسلمان باشد،باید نظریههای مطابق با شریعت اسلامی شرح و بسط داده شوند.
قرآن در آیههای زیر آشکارا ربا را منع میکند: (به تصویر صفحه مراجعه شود) «آن کسانی که ربا میخورند در قیامت برنخیزند جز به مانند آن که به وسوسه و فریب شیطان دیوانه شده و آنان بدین سبب در این عمل زشت افتند که گویند:فرقی بین تجارت و ربا نیست،حال آن که خدا تجارت را حلال و ربا را حرام کرده است(سورهی بقره آیهی 275)» «خدا سود ربا را نابود گرداند(که ربا جز لعنت در دنیا و آخرت سودی ندارد)و صدقات را فزونی بخشید(سورهی بقره آیهی 276)» پول واسطهای برای داد و ستد است و کالایی نیست که خرید و فروش شود.
مالکان فردی مسئول مشخص کردن مقدار مبلغی هستند که باید به عنوان زکات پرداخت گردد،بنابراین گمبلینگ و کریم(1991)اعتقاد دارند که یکی از اهداف عمدهی حسابداری در جامعهی اسلامی، فراهم کردن اطلاعات برای قادر ساختن فرد برای تعیین بدهی زکات خود است.
همان طور که السلطان(1992)خاطر نشان کرده،داراییها فقط در صورتی مشمول زکات خواهند بود که شرایط زیر وجود داشته باشد: 1-مالکیت تمام و کمال باشد و اموال بدون هیچ گونه محدودیتی در تصرف مالک باشد یا اگر توسط شخص دیگری نگهداری شود اما در کنترل مالک باشد، 2-داراییها«در حال رشد»و«قابل ازدیاد»باشند، 3-داراییها از حد نصاب تجاوز کنند، 4-داراییها از نیازهای اصلی شخصی یا تجاری،افزونتر شود،و 5-داراییها به مدت یک سال نگه داشته شده باشند."