چکیده:
برنامههای درسی بعنوان انتقال دهنده اطلاعات و فراهم کننده زمینه برای رشد و
کسب مهارتها و ساختن دانش، از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند.بنابر این توجه به
کیفیت آنها امروز بحث غالب آموزش عالی را تشکیل میدهد.بنابر این بمنظور نظارت و
ارزشیابی کیفیت برنامههای درسی در یک مؤسسه آموزش عالی و همچنین مقایسه نحوه
عملکرد مؤسسات مختلف، شاخصهای چندی تدوین شده است که بر جنبههای مختلف محتوی،
دامنه شمول، توالی، توازن و...در برنامههای درسی احاطه دارند.آشنایی با این
شاخصها میتواند در بهبود و ارتقاء سطح طراحی و تدوین و اجرا و ارزشیابی
برنامههای درسی در آموزش عالی بسیار مفید و اثر بخش باشد.
خلاصه ماشینی:
"بنابر این بمنظور نظارت و ارزشیابی کیفیت برنامههای درسی در یک مؤسسه آموزش عالی و همچنین مقایسه نحوه عملکرد مؤسسات مختلف، شاخصهای چندی تدوین شده است که بر جنبههای مختلف محتوی، دامنه شمول، توالی، توازن و...
از آنجا که جوهره فعالیت هر مؤسسه آموزشی، برنامه درسی آن است، برنامه درسی آموزش عالی نیز بعنوان انتقال دهنده اطلاعات و فراهم کننده زمینه برای ساختن دانش و کسب مهارتها از اهمیت ویژهای برخوردار است و کیفیت در همه اجزا و فعالیتهای آن باید مرعی گردد.
به همین منظور از تعدادی شاخص تدوین شده استفاده به عمل آمده است که شرح مختصر آنها در ذیل ارائه میشود:شناسایی شاخصهای کیفیت برنامه درسی:گفته شد که برنامههای درسی متفاوتی درون یک مؤسسه و در مؤسسات مختلف آموزش عالی موجود است که تنها جنبههای محدودی از آنها برای ایجاد شاخصهای مقایسهای مناسب است.
614-611)نیز هر چهار سطح گفته شده(برنامه درسی طراحی شده، مورد انتظار، عرضه شده و تجربه شده)را در ارزشیابی کیفیت بسیار مهم میداند و عقیده دارد برای نشان دادن آنها باید یک نظام شاخص مناسب ایجاد شود.
17-2(بر اساس مرور تجارب کشورهای مختلف در باب تجربیات برنامه درسی، چهار جهت را برای اصلاح کیفیت برنامهها پیشنهاد میکند:1-ترغیب تمایزگذاری مشخصتر بین انواع مؤسسات آموزش عالی و به تبع آن تدوین برنامههای درسی متناسب با نوع مؤسسه."