چکیده:
در شماره قبل،نه مورد از توصیههایی که در روش صحیح استفاده از شعر در تحقیق و تبلیغ، کاربرد دارد را مطرح کردیم و اینک چند سفارش دیگر را در این خصوص یادآور میشویم.
خلاصه ماشینی:
"عرضه به شعرشناس در صورتی که شاعر و یا شعرشناس نیستیم،پیش از به کار گرفتن اشعار در سخنرانیها و کلاسها و نوشتههایمان،بکوشیم که آنها را نزد شاعر یا شعرشناسی خبره و فرادست بخوانیم تا مبادا از اشعاری استفاده کرده باشیم که مثلا از نظر وزن قافیه،تناسب و یا انتساب، درست نباشند؛به طور مثال،یکی از نویسندگان در نوشته خود به یکی از ابیات مثنوی مولوی به صورت زیر استشهاد کرده و نوشته خود را برای نظرخواهی به یکی از نویسندگان و شاعران خبره داده بود: هم سؤال از علم خیزد هم جواب همچنان که خار و گل از آب و خاک آن شاعر خبره پس از مشاهده این بیت به صورت بالا،متوجه عیب قافیهای آن شده و بیت مذکور را بدین صورت،اصلاح کرده بود تا دو کلمه«جواب»و«آب»با یکدیگر همقافیه شوند: هم سؤال از علم خیزد هم جواب همچنان که خار و گل از خاک و آب یا یکی از قلم بهدستان،بیتی از حضرت امام خمینی قدس سره را در نوشته خود به صورت زیر آورده بود: ما را رها کنید در این رنج بیحساب با قلب پارهپاره و سینهای کباب مواظب باشیم اشعاری را در گفتهها و نوشتههای خود به کار گیریم که دارای الفاظ سبک و معانی سخیف نباشند یکی از شاعران چیرهدست پس اط خواندن این بیت در نوشته آن شخص،به او تذکر داده بود که مصراع دوم این بیت از نظر وزنی با کمبودی روبهروست و احتمالا باید به صورت«با قلب پارهپاره و با سینهای کباب»باشد."