Skip to main content
فهرست مقالات

سیر تاریخی و تحلیلی شعر امروز ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (1 صفحه - از 10 تا 10)

کلید واژه های ماشینی : شعر ،شعر امروز ،ایران ،نیما ،زبان ،وزن ،شعر نیمایی ،انقلاب ،شعر کهن ،آشنایی ،افسانه ،اصول شعر نیمایی اذهان ،شعر نیمایی اذهان آشنا ،زمان ،ظهور ،اجتماعی ،تصویر ،اذهان ،در شعر ،توان آفرینش زبان شعر جدید ،مردم ،زبان نخستین سلسله‌های پادشاهی ایران ،شعر ایران به زبان فارسی ،شعر نو ایران ،ساختار ،اشعار نیما کلمات ،اصل ،مبانی ،احمد شاملو ،دوره انقلاب مشروطیت در آغاز

خلاصه ماشینی:

"گروه شاعران شکست، همچون حسن هنرمندی و نصرت رحمانی، دو شاعر سیاه‌بین، که بازتاب شکست در شعر آنان جلوه‌ای شخصی داشت، و مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو، دو چهره واقع‌بین، که انعکاس شکست در شعر آنان رنگی اجتماعی یافت؛ با این تفاوت که شکست در آیینه ذهن اخوان با مایه‌ای از یأس اجتماعی و گاه یأس فلسفی بود، تا آنجا که همواره در حسرت بربادرفتگی ایران و ازیادرفتگی گذشته پرشکوه و فرهنگ درخشان آن ماند، ولی شاملو اگرچه در آغاز با همان مایه از یأس بود چشم به افقهای دوردست داشت و در آرامش پس از طوفان، مهر تابناک را به فریاد می‌خواند: شب با گلوی خونین خوانده‌ست دیرگاه دریا نشسته سرد یک شاخه در سیاهی جنگل به سوی نور فریاد می‌کشد. از زمان مشروطیت، اوضاع اجتماعی ایران سبب رواج زبان مخاطبان عام به جای مخاطبان خاص شد و در شعر معاصر توجه به کلمات مردمی و غیرادبی باب شد و از طریق زبان سهل ممتنع ایرج‌میرزا در قوالب قدیم تا زبان کوچه و بازار نصرت رحمانی در شعر جدید و از واژه‌های محلی نیما تا واژه‌های شهری و معمول در شعر فروغ فرخزاد و سهراب سپهری، زبان تخاطب و محاوره به‌تدریج مقبولیت یافت و حتی در شعر شاعران متوجه به زبان آرکائیک همچون احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث نیز، در عین تلفیق و همسازی، در کنار کلمات و ترکیبات کهن قرار گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.