چکیده:
پیچیدگی و عدم اطمینان در محیط کنونی کسب و کار باعث تزلزل موقعیت سازمانها شده و ادامه حیات و بقای بلند مدت سازمانها را صرفا از طریق انجام تغییرات جزئی،به مخاطره افکنده است. از طرف دیگر ایجاد فرصتهای شغلی جدید و به حرکت درآوردن چرخهای شغلی و استخدامی و پویایی اقتصاد جامعه و ایجاد نوع جدیدی از اقتصاد به نام اقتصاد دانش محور همه توجهها را به خود جلب نموده است.لذا برای پاسخگویی به این شرایط جدید جهانی که توام با پیچیدگی و عدم اطمینان است تمامی توجهها به سوی موسسات آموزشعالی و دانشگاهها سوق داده شده است و در واقع این شرایط،موسسات آموزشعالی و دانشگاهها را همانند سایر سازمانها دچار چالش مهمی نموده است چرا که افزایش جمعیت در کشورهای در حال رشد،کاهش منابع و امکانات موجود در این کشورها و پیدایش نیازهای اجتماعی و اقتصادی جدید همگی سبب توجه نهادها و مقامات مسئول در این کشورها به این نیازها و چارهاندیشی بنیادین یا مقطعی برای آنها شده است.
براساس آمارهای موجود یکی از مهمترین مشکلات فراروی جوامع در حال توسعه و حتی کشورهای صنعتی مشکل بیکاری است و مجموعه راهحلهایی که برای رفع این مشکل جهانی ارائه شده است اصطلاحا«کارآفرینی»خوانده میشود.از کارآفرینی به عنوان موتور توسعه اقتصادی یاد میشود که میتواند در رشد اقتصادی کشورها،ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی نقش مهمی را بر عهده داشته باشد.کارآفرینی موضوعی است که از اواخر قرن بیستم مورد توجه محافل آموزشی جهان قرار گرفته است.تحقیق حاضر درپی شناخت عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در دانشگاه جامع علمی-کاربردی است.در این تحقیق سعی گردیده است مؤثرترین عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در قالب دو دسته از عوامل درون سازمانی و برون سازمانی دانشگاه جامع علمی-کاربردی مورد بررسی قرار گیرد و برای این منظور چهار فرضیه اصلی و ده فرضیه فرعی تنظیم و برای آزمون این فرضیهها،پرسشنامهای شامل 72 سئوال در دو وضعیت موجود و مطلوب طراحی گردیده است.پس از سنجش روایی و پایایی،پرسشنامه در اختیار نمونه آماری که تعداد آن به دلیل محدود بودن جامعه آماری،همان تعداد جامعه آماری،مدیران و کارشناسان دانشگاه جامع علمی-کاربردی در سطح استان آذربایجان شرقی،145 نفر بود،قرار گرفت.پس از جمعآوری پرسشنامهها،اطلاعات حاصله تلخیص و طبقهبندی شد سپس برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از روشهای آماری توصیفی و استباطی(آزمون t همبسته و آزمون فریدمن)استفاده گردید.برای آزمون فرضیههای اصلی 1 و 2 و فرضیههای فرعی مربوط از آزمون t همبسته و برای آزمون فرضیههای 3 و 4 از آزمون فریدمن استفاده شده است.نتایج حاصل بیانگر آن است که عوامل درون سازمانی و برون سازمانی و مولفههای آن بر توسعه کارآفرینی مؤثر میباشد و میزان تأثیر هریک از عوامل درون سازمانی و برون سازمانی دانشگاه جامع علمی-کاربردی آذربایجان شرقی بر توسعه کارآفرینی متفاوت میباشد.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره 4:آزمون t همبسته برای مقایسه میانگین دادههای مربوط به وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در دانشگاه جامع علمی-کاربردی جهت بررسی تأثیر عوامل درون سازمانی بر توسعه کارآفرینی در دانشگاه جامع علمی-کاربردی (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به اینکه سطح معنیداری این آزمون در سطح دو دامنهای 000/0 بوده و این مقدار از 05/0 که حداقل سطح معنیداری آماری است کوچکتر است و t محاسبه شده از آزمون t 173/21 که از t جدول با درجه آزادی 143 و آلفا 01/0 که برابر 576/2 است بزرگتر میباشد لذا فرض صفر رد و فرض تحقیق تایید میشود پس تفاوت معنیدار بین این دو میانگین مورد تائید قرار میگیرد و وجود تفاوت حاکی از این است که عوامل درون سازمانی در وضعیت موجود بر توسعه دانشگاه جامع علمی-کاربردی مؤثر بوده و از نظر آماری تأثیر عوامل درون سازمانی در وضعیت مطلوب نیز مورد تائید قرار میگیرد.
جدول شماره 5:آزمون t همبسته برای مقایسه میانگین دادههای مربوط به وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در دانشگاه جامع علمی-کاربردی جهت بررسی تأثیر عوامل برون سازمانی بر توسعه کارآفرینی در دانشگاه جامع علمی-کاربردی (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به اینکه سطح معنیداری این آزمون در سطح دو دامنهای 000/0 بوده و این مقدار از 05/0 که حداقل سطح معنیداری آماری است کوچکتر است و t محاسبه شده از آزمون t 336/21 که از t جدول با درجه آزادی 144 و آلفا 01/0 که برابر 576/2 است بزرگتر میباشد لذا فرض صفر رد و فرض تحقیق تایید میشود پس تفاوت معنیدار بین این دو میانگین مورد تائید قرار میگیرد و وجود تفاوت حاکی از این است که عوامل برون سازمانی در وضعیت موجود بر توسعه دانشگاه جامع علمی-کاربردی مؤثر بوده و از نظر آماری تأثیر عوامل درون سازمانی در وضعیت مطلوب نیز مورد تائید قرار میگیرد."