چکیده:
هدف از این مطالعه، بررسی کیفیت تدریس در دانشگاه است. در این پژوهش 196 نفر از
دانشجویان دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد مورد مطالعه قرار
گرفتند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه کیفیت تدریس سراج (2002) استفاده شده
است. تحلیل داده های به دست آمده حاکی از آن است که بین کیفیت تدریس در سطح موجود و
سطح ضرورت تفاوت معنی داری وجود دارد. مقایسه شاخصهای تعیین کننده کیفیت تدریس (طرح
درس، اجرای تدریس، ارزشیابی تدریس و روابط بین فردی) در دو وضعیت فعلی و مورد
انتظار نیز بیانگر وجود تفاوت معنیدار بین هر یک از این شاخصهاست.
به طورکلی، یافتههای پژوهش ضرورت گذر از وضع موجود به وضع مطلوب را به نحو روشنی
نشان
داده اند.
خلاصه ماشینی:
"جدول 3- توصیف شاخصهای اصلی کیفیت تدریس کیفیت تدریس/شاخصهای توصیفی سطح موجود سطح ضرورت طرح درس اجرای تدریس ارزشیابی تدریس روابط بین فردی طرح درس اجرای تدریس ارزشیابی تدریس روابط بین فردی میانگین 19/11 11 59/10 81/10 16/22 9/21 3/21 25/22 انحراف استاندارد 4/2 8/2 3 9/3 1/3 5/3 8/3 58/3 واریانس 2/6 8/7 1/9 4/8 8/9 58/12 92/14 82/12 جمع 2194 2160 2059 2119 4344 4294 4183 4362 تعداد 196 196 196 196 196 196 196 196 باتوجه به اطلاعات جدول 3، دانشجویان بر این عقیدهاند که در سطح موجود مدرسان بیشترین کوشش خود را به مشخص کردن و ارائه طرحی برای استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و رسانههای دیگر، مشخص کردن روشها و فنون مناسب، محتوای درس قبل از ارائه آن، هدفهای تدریس و سازماندهی منظم و منطقی محتوای درس در فرایند یاددهی- یادگیری معطوف میسازند.
لذا، در این پژوهش بر پایه یافتههای مطالعات گوناگون در قلمرو تدریس و مفاهیم آن، کیفیت تدریس بر مبنای شاخصهای اصلی آن؛ یعنی طرح درس، اجرای تدریس، ارزشیابی تدریس و روابط بین فردی تعریف و در دو سطح موجود (آنچه هست) و سطح ضرورت (آنچه باید باشد) مورد بررسی قرار گرفته است.
تحلیل یافتههای مربوط به کیفیت تدریس در سطح ضرورت نیز حاکی از این انتظار دانشجویان است که تمرکز بر روابط بین فردی کاملا ضروری به نظر میرسد؛ به عبارت دیگر، دانشجویان انتظار دارند مدرسان در هدایت و راهنمایی دانشجویان برای درک اهمیت ماده درسی، هدایت و راهنمایی دانشجویان برای انجام دادن فعالیتهای درسی، هدایت دانشجویان به سمت تقویت صلاحیتهای حرفهای، حساسیت نسبت به محیط آموزشی و توجه و گوش دادن به سؤالات و جوابهای دانشجویان عملکرد بهتری داشته باشند."