Skip to main content
فهرست مقالات

شمس حق یا مفهوم رمزی شمس تبریزی در غزل های مولانا

نویسنده:

(9 صفحه - از 33 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : شمس تبریزی ،تبریز ،شمس تبریز ،تبریزی ،رمزی ،رمزی شمس ،شمس حق ،تبریز شمس دین ،شمس دین ،گازر ،رمزی از خدا ،انسان کامل ،چشم دل ،مخدوم جانم شمس دین ،تبریز شمس ،چشم سر ،شمسی ،انسانی شمس ،گشای ،حق‌تعالی ،مخدوم جانم شمس ،جانم شمس

خلاصه ماشینی:

"همه ذرات به عشق او در جنبش و تکاپویند (33) و همه جان‌ها، در نهایت، بدو باز می‌گردند (34) و راز فانی شدن عاشقان در معشوق ازلی چنین تفسیر شده است: شمس تبریزی بر آمد بر افق چون آفتاب شمع‌های اختران را بی‌محابا می‌کشد (ج2، ص110، غزل728) _______________________________ 29 ) شمس تبریز، طلوعی کن از مشرق روح که چو خورشید تو جانی و جهان جمله بدن (ج4، ص225، غزل1991) 30 ) نشان آیت حق است ایـن جهـان فـنا ولی ز خوبی حق این نشان حجاب کند ز شمس تبریز ار چه قراضه‌ایست وجود قراضه‌ایست که جان را ز کان حجاب کند (ج2، ص216، غزل921) 31 ) از تبریز شمس دین چونک مرا نعم رسد جز تبریز و شمس دین جمله وجود لا بود (ج2، ص16، غزل551) 32 )از سوی تبریز تافت شمس حق و گفتمش نور تو هم متصل با همه و هم جداست (ج1، ص270، غزل464) نور رخ شمس حق تبریز عالم بگرفت و راز آمد (ج2، ص99، غزل709) 33 ) شمس تبریز، به نور تو که ذرات وجود همه در عشق تو موم‌اند اگر پولادند (ج2، ص138، غزل783) 34 ) سوی اصل خویش یعنی بحر جان جمع یاران هم‌چو باران الرحیل پیش شمس الدین تبریزی شاه خاک بی‌جان گشته با جان الرحیل (ج3، ص153، غزل1347) در فقدان شمس و پس از ناپدید شدن او، صفت ناپیدایی حق نیز بدو تسری می‌یابد (35) و او نیز، مثل حق تعالی، به بی‌نشانی متصف می‌شود: تا چند نشان دهی خمش کن کان اصل نشان نشان ندارد بگذار نشان چو شمس تبریز آن شمس که او کران ندارد (ج2، ص91، غزل697) و نکته آخر این که مولانا باز گفتن همه اسرار را به پیوستن جان خود به شمس در لامکان تبریز موکول می‌کند: چو به‌تبریز رسد جان سوی شمس‌الحق و دینم همه اسرار سخن را به نهایت برسانم (ج3، ص300، غزل1615) _______________________________ 35 ) شمس الحق تبریز از آ نت نتوان دید کـه اصل بصر باشی یـا عین بصـیری (ج6، ص7، غزل2627)"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.