چکیده:
در این پژوهش رابطهء بین ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی در یک نمونهء دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت.هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعهء نوع رابطهء ناگویی هیجانی و مؤلفههای آن شامل دشواری در شناسایی احساسات،دشواری در توصیف احساسات و تفکر عینی با مشکلات چین شخصی و جنبههای ششگانهء آن شامل مشکلات مربوط به قاطعیت،مردم آمیزی،اطاعتپذیری، صمیمیت،مسئولیتپذیری و مهارگری بود.سیصد و پنجاه و هفت دانشجو(210 دختر و 147 پسر)از رشتههای مختلف دانشگاه تهران در این پژوهش شرکت کردند.از آزمودنیها خواسته شد"مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو( FTAS-20 )"و"مقایس مشکلات بین شخصی( IIP )"را تکمیل کنند.برای تحلیل دادههای پژوهش از شاخصها و روشهای آماری شامل فراوانی،درصد،میانگین،انحراف معیار،تحلیل واریانس چند متغیره،ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد.یافتهها نشان داد که ناگویی هیجانی با مشکلات بین شخصی همبستگی مثبت معنادار دارد.نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفههای ناگویی هیجانی میتوانند مشکلات بین شخصی دانشجویان را در زمینههای قاطعیت،مردمآمیزی،صمیمیت و مسئولیتپذیری پیشبینی کنند.براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفلت که ناگویی هیجانی با مشکلات بین شخصی همبستگی دارد.نتایج و پیامدهای پژوهش در این مقاله تشریح و تبیین خواهند شد.
خلاصه ماشینی:
ضرایب تأثیر دشواری در شناسایی احساسات( B 0/190 )، دشواری در توصیف احساسات( B 0/240 )و تفکر عینی( B 0/347 )،با توجه به آمارههای t نشان میدهد که این سه متغیر میتوانند تغییرات مربوط به مشکلات بین شخصی(نمرهء کل)را به صورت معنادار پیشبینی کنند.
ضرایب تأثیر دشواری در شناسایی احساسات( B 0/005 )،دشواری در توصیف احساسات( B 0/233 )و تفکیر عینی( B 0/248 )،با توجه به آمارههای t نشان میدهد که تنها متغیر تفکر عینی میتواند تغییرات مربوط به مشکلات بین شخصی در زمینهء قاطعیت را به صورت معنادار پیشبینی کنند.
ضرایب تأثیر دشواری در شناسایی احساسات( B 0/149 )،دشواری در توصیف احساسات ( B 0/090 )و تفکر عینی( B 0/495 )،با توجه به آمارههای t نشان میدهد که تنها متغیر تفکر عینی میتواند تغییرات مربوط به مشکلات بین شخصی در زمینهء مردمآمیزی را به صورت معنادار پیشبینی کنند.
ضرایب رگرسیون متغیرهای پیشبین نشان میدهد که ناگویی هیجانی میتواند واریانس مشکلات بین شخصی دانشجویان در زمینهء صمیمیت را به صورت معنادار تبیین کند.
ضرایب رگرسیون متغیرهای پیشبین نشان میدهد که ناگویی هیجانی میتواند واریانس مشکلات بین شخصی دانشجویان در زمینهء مسئولیتپذیری را به صورت معنادار تبیین کند.
جدول 7-خلاصهء مدل رگرسیون،تحلیل واریانس و مشخصههای آماری رگرسیون ناگویی هیجانی بر مشکلات بین شخصی در زمینهء مسئولیتپذیری(تصویرتصویر) بررسی و تفسیر نتایج نتایج پژوهش نشان داد که ناگویی هیجانی میتواند مشکلات بین شخصی دانشجویان را در زمینههای قاطعیت،مردمآمیزی،صمیمیت،و مسئولیتپذیری پیشبینی کند.