چکیده:
رسالت دانشگاهها در فراگرد جهانی شدن این است که با اتخاذ رویکردی آینده محور،ضمن شناسایی فرصتها،تهدیدها و چالشهای آتی،استراتژیها و اهداف لازم را جهت واکنش فوق فعال به تغییرات و پویایی مستمر،تدوین و اجرا کنند.بیشک،تصویرپردازی از چشمانداز مطلوب دانشگاه،با کارکرد جهتدهی رفتارها و تحولات آتی در قلمرو دانش و آموزش،روند ساخت آیندهء جوامع را متأثر میسازد. بنابراین،با تأمل بر روند حرکت به سوی وضعیت آرمانی و مطلوب،میتوان این پرسش را مد نظر قرار داد که اگر قرار باشد دانشگاه در جامعهء جهانی به جایگاه اصلی خود نایل شود،از چه ویژگیهایی باید برخوردار باشد.لذا در پژوهش حاضر به منظور احصای ویژگیهای مطلوب دانشگاهها در جامعهء جهانی، اسناد راهبردهای مجموعهای از دانشگاههای معتبر جهان از طریق روش تحلیل محتوا بررسی شده است. علاوه بر این،با مرور ادبیات علمی دربارهء جهانی شدن و آثار آن بر آموزش عالی،سعی شده زمینهای فراهم شود تا با تدوین شاخصهای غالب طراحی انگارهء دانشگاه آرمانی و رسالتنامه و چشمانداز مناسب برای آن،اقدامی هرچند اولیه در جهت تحقق این امر مهم فراهم آید.
In the process of globalization, the universities are considered as one of the most important social institutes. They have to adopt a future-axis approach and identify the opportunities and threats and future challenges. Including strategies and required goals in order to have active reactions against changes. undoubtfully to illustrate the ideal view of university with the function of leading the behaviours and future changes in the field of knowledge and education, will affect the future societies. Therefore by focusing on the ideal situation, what shoud be done to take the university to the ideal level in the word? The present Study aims to maintain the specifications of ideal university through analizing the strategic Documents of a Series of universities, using content analysis method. In adition, the Scientific literature of globalization and consequences on higher education have been reviewed. The paper attempts to provide a basis in planing the rough draft of desired university and suitable perspective .
خلاصه ماشینی:
دانشگاه اسلامی 40/سال دوازدهم،شماره 4/زمستان 1387 Daneshgah-E-Eslami,2009(winter)40,Vol. 12,No. 4 >الگوی مطلوب طراحی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران در عصر جهانی شدن علی اصغر پورعزت1،حمزه خواستار2،غزاله طاهری عطار3محمد مهدی فراحی4،عباس نرگسیان5 چکیده رسالت دانشگاهها در فراگرد جهانی شدن این است که با اتخاذ رویکردی آینده محور،ضمن شناسایی فرصتها،تهدیدها و چالشهای آتی،استراتژیها و اهداف لازم را جهت واکنش فوق فعال به تغییرات و پویایی مستمر،تدوین و اجرا کنند.
بنابراین، مهمترین سؤالی که در مقالهء حاضر مورد بررسی قرار میگیرد،عبارت است از اینکه:آیا میتوان وضعیت آرمانی و مطلوبی را برای حرکت دانشگاه آینده در روند جهانی تصویر کرد؟در همین امتداد،محور بحث عبارت است از:امکانپذیری تصویرپردازی از دانشگاه آرمانی جهانی و چالشهایی که در این مسیر وجود دارند؛یعنی مسئلهء تحقیق را میتوان در قالب این سؤال بیان کرد که:اگر قرار باشد دانشگاه به جایگاه اصلی خود در جوامع جهانی شده نایل شود،باید از چه ویژگیهایی برخوردار باشد؟ در مقالهء حاضر،هدف پژوهشگران این است که شاخصهای غالب و غیر قابل اجتناب انگارهء دانشگاه آرمانی را به مثابهء چشمانداز دانشگاههای موجود معین کرده،مجموعهء آنها را در معرض قضاوت صاحبنظران قرار دهند.
مؤسسات آموزش عالی همواره از جایگاه خاصی در جوامع انسانی برخوردار بودهاند اما مسئلهای که هماکنون نگرانکننده است،تغییر نقش سنتی دانشگاه در جامعهء مدنی است؛سؤالی که در اینجا پیش میآید این نیست که آیا دانشگاه آیندهای دارد یا نه،بلکه این است که آینده،چه نوع دانشگاههایی را انتخاب میکند؟ چالشها و ضرورتهای پیش روی آموزش عالی در عصر جهانی شدن با پیشرفت فنآوری به خصوص فنآوری اطلاعات و ارتباطات،دانشگاهها در تعامل بشتری با محیط پیرامون خود قرار گرفتهاند.