خلاصه ماشینی:
"مقالهء حاضر درصدد است تا ضمن معرفی پادکست و ویدئوکست،به عنوان منابع الکترونیکی جدید در کتابخانههای تخصصی و مراکز اطلاعرسانی،به ارائهء الگوی پیشنهادی برای تهیهء پادکستها و ویدئوکستهای مورد نیاز کاربران کتابخانهء تخصصی سازمان جمعیت هلال احمر از طریق صفحهء وب این کتابخانه بپردازد.
(وب سایت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران26،1387) جایگاه کتابخانه و مرکز اطلاعرسانی تخصص در جمعیت هلال احمر با توجه به پیشینهء خاص(85 سال فعالیت بشردوستانه) و منحصر به فرد بودن فعالیتهای مرتبط با آن،از کتابخانهء این سازمان انتظار میرود تا روزآمدترین و سودمندترین منابع اطلاعاتی را برای اقناع اطلاعاتی کاربران خود تهیه کند.
پادکست و ویدئوکست در کتابخانهء سازمان جمعیت هلال احمر:نمونهء پیشنهادی با در نظر گرفتن قابلیتهای پادکست و ویدئوکست،و همچنین وظایف مختلف کتابخانه و مرکز اطلاعرسانی تخصصی جمعیت هلال احمر و کاربران خاص آن،نمونهء پیشنهادی حاضر برای دسترسی رایگان کاربران کتابخانه به منابع صوتی و تصویری ارائه شده است.
در این مدل پیشنهادی که از سوی نگارندگان طراحی شده است،تازههای کتابخانه،برنامههای آموزشی،مصاحبهها،سخنرانیها، همایشها،فیلمهای آموزشی،فیلمهای مربوط به فعالیتهای جمعیتهای جهانی صلیب سرخ و هلال احمر،آشنایی با فعالیتهای سازمان،و نیز تلاشهای سازمان جمعیت هلال احمر جموری اسلامی ایران به صورت فایلهای صوتی (پادکست)و تصویری(ویدئوکست)قابل ارائه هستند.
از سوی دیگر،انواع کتابخانههای تخصصی به ویژه کتابخانههای تخصصی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور،نیز میتوانند با استفاده از فناوری پادکستینگ و ویدئوکستینگ،در عرضهء اطلاعرسانی هرچه سریعتر و بهتر به کاربران به ویژه کارشناسان فنی سازمان مادر خود یاری رسانده و نیازهای اطلاعاتی آنها را از این طریق تأمین کنند؛ زیرا تولید دانش جدید و اطلاعرسانی به موقع آن،ابزار تسهیل تصمیمسازی مدیران سازمان در تصمیمگیری نسبت به ادارهء امور است."