خلاصه ماشینی:
"منحصر بودن جامعه آماری تحقیق از بین دانشجویان، به طلاب دانشجوی مشغول به تحصیلات دانشگاهی همزمان با تحصیلات حوزوی، و از بین دانشگاههای فراوان، به دانشگاه مفید(ره) و موءسسه آموزش عالی باقرالعلوم(ع) از بین رشتههای مختلف دانشگاهی، به رشتههای علوم انسانی، از بین مقاطع متعدد، به مقطع کارشناسی، از بین عوامل و انگیزههای گوناگون، به هفت عامل و انگیزه معین، از جمله مهمترین محدودیتهای این تحقیق است که محقق به آنها توجه داشته و در بررسی و اعلام نتایج تحقیق، پا را از آنها فراتر نمیگذارد.
سوءال اول: آیا انگیزه کسب مهارت و تخصصهای دانشگاهی، سبب گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهی میشود؟ 169 فراوانی و 5/84 درصد از کل 200 نمونه آماری، موافق با پاسخ مثبت به سوءال فوق میباشند.
سوءال دوم: آیا انگیزه تبیین دیدگاه اسلام در رشتههای علوم انسانی، سبب گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهی میشود؟ 162 فراوانی و 81درصد از کل 200 نمونه آماری، موافق با پاسخ مثبت به سوءال فوق میباشند.
سوءال چهارم: آیا انگیزه برقراری ارتباط نزدیک با دانشجویان به خاطر آشنا ساختن ایشان با معارف اسلام، سبب گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهی میشود؟ 152 فراوانی و 76 درصد از کل 200 نمونه آماری، موافق با پاسخ مثبت به سوءال فوق میباشند.
سوءال پنجم: آیا کاستیها و نواقص موجود در نظام آموزشی حوزه، سبب گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهی میشود؟ 148 فراوانی و 74درصد از کل 200 نمونه آماری، موافق با پاسخ مثبت به سوءال فوق میباشند.
بنابراین، کاستیها و نواقص موجود در نظام آموزشی حوزه در گرایش طلاب به تحصیلات دانشگاهی تأثیر دارد و در میان سایر عوامل از اولویت پنجم برخوردار است."