خلاصه ماشینی:
ولی اگرچه به آسانی میتوان پذیرفت که شیر بصورت مظهر نیروی زیانآوری نشان داده شده که قهرمان مورد بحث با او به ستیز میپردازد ولی این سوآل پیش میآید که پس چرا همین قهرمان در ضمن نقوش برجستهء تخت جمشید شکم گاوی را با خنجر میدرد(ش 01)و چرا همان شیر نیز در میان نقوش برجستهء مزبور در حال دریدن گاو مجسم گردیده است(شکل 1)؟ملاحظه میشود که یک نوع تضادی در ادراک سمبولهای نقوش این مجالس مشاهده میگردد.
این موضوع بهمین طریق در حدود اواسط هزارهء دوم پیش از میلاد در شام دیده میشود(شکل 62)و باز در روی نقوش برجستهء مهرهای آشوری از زمان امپراطوری میانه و جدید نیز ظاهر میگردد و روی یکی از آنها پروردگار«نین اورتا» بر اژدهائی سوار است(شکل 72)و این اژدها از نوع اژدهائی است که در تخت جمشید با حیوان افسانهای در حال جنگ است.
(ŞùĞ öâùéáó ö¢è¿ áþù¿Â öÄ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) 21-مهر استوانهای شکل آشوری از قرن 31 پ.
XXXV,(ŞùĞ öâùéáó ö¢è¿ áþù¿Â öÄ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) 31-مهر استوانهای شکل آشوری از قرن 31 پ.
(ŞùĞ öâùéáó ö¢è¿ áþù¿Â öÄ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) 44-مهر استوانهای شکل آشوری(از قرن نهم پ.
(ŞùĞ öâùéáó ö¢è¿ áþù¿Â öÄ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) 44-مهر استوانهای شکل آشوری(از قرن نهم پ.
(ŞùĞ öâùéáó ö¢è¿ áþù¿Â öÄ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) 44-مهر استوانهای شکل آشوری(از قرن نهم پ.
CXXII,(ŞùĞ öâùéáó ö¢è¿ áþù¿Â öÄ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) 64-مهر استوانهای شکل آشوری(از قرن هفتم)از Porada,c.