Skip to main content
فهرست مقالات

شخصیت والای امام خمینی

نویسنده:

(10 صفحه - از 58 تا 67)

کلید واژه های ماشینی : امام، شخصیت، خدا، عرفان، امام علی ( ع )، اسلامی، انسان، عشق، حضرت امام علی، انانیت

خلاصه ماشینی:

"سپس خدای متعال،از روح خود،در او دمید،در نتیجه به‌ (1)-حجر 29 (2)-نهج البلاغه خ 1 صورت و شکل انسان درآمد(و انسان شد) بنابراین،انسان موجودی است که روح الهی دارد و جذبه‌ای از جذبات‌ حق و پرتوی از فروغ بی‌پایان خداوند است،و چناچه انسان این حقیقت را ادراک نماید و به این کرامت خویش پی ببرد،همواره در مسیر تکامل خواهد بود مرحلهء"قرب‌"نائل خواهد گشت،و قرب انسان به کمال و جمال مطلق،قرب‌ وجودی و سعه و گستردگی وجود او می‌باشد،تا آنجا که نوع و سنخ حیات و هستیش،نوع وجود خدا می‌گردد و صفات و کمالش رنگ و صبغهء صفات و کمال‌ الهی پیدا می‌کند که به گفته(عطار): هرکه او همرنگ یار خویش نیست‌ عشق او جز رنگ‌وبوئی بیش نیست و در این صورت،آنچه از وی صادر می‌شود،مراتبی از زیبائی،جمال و کمال‌ است و هرچه انجام می‌دهد،اقوال و اعمال خدائی است و هنگامی‌که او را می‌بینی‌ صفات الهی و اعمال خداوندی را مشاهده می‌کنی و به مرحله‌ای از قدرت و ارزش‌ وجودی دست می‌یابد که عبدی اطعنی حتی اجعلک مثلی،انا اقول لشی‌ء کن فیکون‌ اجعلک تقول للشی‌ء کن فیکون‌3 بندهء من مرا اطاعت کن تا تو را همچون خودم‌ قرار دهم،که به چیزی می‌گویم باش پس(بلافاصله)به وجود می‌آید،و تو را چنان سازم که به چیزی بگوئی باش(بلافاصله)به وجود آید" از همینجا است که مولای عارفان حضرت امام علی(ع)می‌فرماید:فلانا بطرق السماء اعلم منی بطرق الارض‌4پس بی‌تردید من به راه و طرق آسمان‌ها از راه‌ها و طرق زمین،آگاه‌ترم‌"وجودی که از جهت گستردگی،قابل مقایسه با وجود مطلق گشته،چیزی در مقابل او حجاب نمی‌گردد تا فاصل بین او و بین‌ دیدنیها و دانستنیها گردد،امام علی(ع)چنین وجودی است که از او جز کار خدائی سر نمی‌زند-پس طبیعی است که در یک‌جا نشانهء قدرت لا یزال الهی‌ باشد و از هیبتش تمام قدرتها به لرزه درآیند و در جای دیگر،مجلای رحمت و رحمانیت خدای متعال گردد و در یک‌جا"عین الله‌"باشد و بر همهء هستی‌ (3)-عدة الداعی ابن فهد ص 293 (4)-نهج البلاغه خ 189 محیط بوده بر ملک و ملکوت بنگرد که:کنت سمعه الذی یسمع به و -بصره الذی‌ یبصر به و لسانه الذی ینطق به و یده الذی یبطش بها5"من خود گوش شنوا و دیدهء بینا و زبان گویا و دست قدرتمند او می‌گردم‌" "جامع الاضداد"بودن،(اگر این تغییر را صحیح بدانیم)برای انسان‌ واقعی که‌"خلیفه الله‌"است،دارای روح خدا است،برترین موجود،در نظام هستی‌ است،نشانه‌ی بزرگ از کمال و جمال محض است و بهترین وسیله و راه شناخت‌ حق مطلق می‌باشد6بدیهی و طبیعی است و شخصی که چنین نیست،هنوز انسان‌ حقیقی نیست،کسی که تجلی‌بخش،اسماء و صفات الهی نمی‌تواند باشد،هنوز انسان نشده و به بعد انسانیش دست نیافته و در حضیض مادیت و حیوانیت‌ باقی مانده است که ما چنین نیستیم،چون هنوز در ابعاد مادی و حیوانی خویش‌ محضوریم و خود حقیقی و الهی خود را از قیود و بندها آزاد نساخته‌ایم!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.