خلاصه ماشینی:
؟ تمام مسائل مزبور که بنظر میرسد نقش مهمی را در تعلیم و تربیت ایفا نمینمایند خواه ناخواه در عمل تربیت بسیار موثر میباشند و بایستی در نظر گرفته شوند ولی متاسفانه بسیاری از مربیان بآنها کمترین توجهی ندارند و اگر از اینان راجع بمسائل فوق سئوالاتی شود در پاسخ اظهار میدارند:این مسائل مربوط بکار ما نبوده و تحقیق در آنها کمترین کمکی در انجام وظیفه ما نمیکنند-ولی بایستی متذکر بود که اگرچه مستقیما در عمل تعلیم و تربیت مؤثر نبوده و آنرا تسهیل نمینمایند ولی مفهوم و معنای آنرا روشنتر مینمایند و البته این موضوع بسیار مهم و قابل تعمق است.
ما معتقدیم که تمام افراد دارای حقوق غیر قابل انکاری میباشند که هیچ مربی حق تجاوز بآن را ندارد مثلا هنگامیکه محقق و متجسس برای تعیین عکس العمل شخص بالغی را در مقابل نقاشیهائیکه نمودار زنان عریان است قرار داده و آنها را یادداشت میکند آیا این عمل محقق با حقوق شخص مورد مطالعه تباین ندارد؟ همچنین وقتیکه برای مطالعه روحیه طفلی کتب منافی اخلاق را در دسترس او میگذارند و غیره و غیره تجاوزی بحقوق او نشده است؟استفاده از فیلمهائی که در آن اعمال جنسی نشان داده میشود تا چه اندازهای میتواند مفید واقع شود؟ تمام این مسائل بخوبی نشان میدهند که اختلافاتی که از بیطرفی بین محققین وجود دارد دربارهء نتیجه تجربه و آزمایش نیست بلکه ناشی از اختلاف عقیده فلسفی آنانست بنابراین تمام محققین تعلیم و تربیت ناگزیر از پیروی از یک فلسفه زندگی میباشند،تمام اشخاصیکه عملا بطور نظری در کارهای تعلیم و تربیت دخالت داشتهاند بطور قطع بیک نظریه فلسفی متکی بوده و اختلاف نظر تعلیم و تربیتی در گذشته و حال همیشه در فلسفه تعلیم و تربیت بوده نه در قسمت فنی.