چکیده:
روشنفکری دینی معاصر بویژه در حال حاضر، یکی از پدیدههایمنحصر به فرد اجتماعی است که توجه اکثر متفکران سیاسی را بهخود جلب کرده است. جریان روشنفکری دینی یک گفتمان یکپارچه وهماهنگ و یکدست نیست بلکه دارای شقوق و سطوح مختلفی است.نحوه برخورد با این شقوق و سطوح متفاوت و نیز شناختتفاوتهای رفتاری آن از مهمترین مسائل در پدیده روشنفکری است.عمده جریانات روشنفکری دینی در کشور ما تحت تاثیر فرهنگسکولار غرب است. این مقاله بر آن است بویژه با بهرهگیری ازدیدگاه شهید مطهری ضمن نقد مبانی فکری روشنفکران، الگویشناختی و رفتاری مناسب از یک روشنفکر دینی ارائه نماید تا دررویارویی با تفکرات التقاطی، اندیشههای ناب دینی را برجستهسازد.
خلاصه ماشینی:
این مقاله بر آن است بویژه با بهرهگیری ازدیدگاه شهید مطهری ضمن نقد مبانی فکری روشنفکران، الگویشناختی و رفتاری مناسب از یک روشنفکر دینی ارائه نماید تا دررویارویی با تفکرات التقاطی، اندیشههای ناب دینی را برجستهسازد.
این مقاله بر آن است ضمن تبیین گونههای مختلف روشنفکری و تعاریف آن،مبانی فکری روشنفکران بعد از انقلاب اسلامی خصوصا در دوران حاضر را بیشتربا بهرهگیری از دیدگاه شهید مطهری به نقد و بررسی کشاند تا از این طریق جایگاه ومفهوم روشنفکر دینی واقعی مشخص گردد.
حضرت امام(ره) در بیشتر سخنان خود، از واژهروشنفکر همان را اراده میکند که نوع مردم از واژه یاد شده فهم میکنند، یعنی قشرتحصیل کرده و دانشگاهی، کسانی که با علوم جدید آشنا هستند، متفکران جامعه،صاحبان قلم و نویسندگان و خلاصه گروه فرهیختهای که اندیشه، عمل و قلم آنان دررویدادهای اساسی جامعه نقش بسیار تعیین کننده و کارآمدی میتواند داشته باشد.
4 استاد شهید مطهری روشنفکری را این گونه تعریف میکند: روشنفکر کسی است که یک نوع آگاهی خاصی دارد که آن آگاهی خاص او را به سویهدفهای انسانی میکشاند.
استاد مطهری در این باره میفرماید: در حال حاضر طبقهای نو به وجود آمدهاند که از طرفی در فرهنگ جدید غربی پرورشیافتهاند و از طرف دیگر مطالعات و علایق اسلامی دارند و اسلام را با معیارهای جدیدعرضه میدارند و طبعا مورد استقبال نسل جوان که بالفطره مسلماناند و از طرف دیگرمجذوب معیارهای غربی میباشد قرار میگیرند.
1 استاد مطهری با اشاره به اینکه گروهی از نویسندگان مسلمان، تحلیل مادیتاریخ را نوعی روشنفکری میدانند، معتقد است که این افراد یا اسلام رانمیشناسند یا ماتریالیسم تاریخی را و یا هر دو.