چکیده:
<P>غالب پژوهشهای انجام شده در حوزه زبان و جنسیت بیانگر آن است که گویندگان یک زبان برحسب جنسیت از گونههای زبان متفاوتی استفاده میکنند؛به عبارت بهتر گفتار زنان و مردان دارای تفاوتهایی است که این تفاوتها عمدتا در حوزه واژگانی برجسته است.زنان در مقایسه با مردان از واژگان عامیانه،عبارات توهینآمیز و صورتهای غیر معیار،کمتر استفاده میکنند.متغیر سن نیز در راستای تخفیف این تقابلها چندان قوی عمل نمیکند و بررسی گفتار دختران و پسران نیز تفاوتهای آشکاری را نشان میدهد.از سوی دیگر،هرگاه در جامعهای تعاملات اجتماعی-کلامی بین گویشوران زن و مرد افزایش یابد بروز برخی تغییر و تعدیلها در هنجارهای اجتماعی-زبانی این دو گروه جنسی اجتنابناپذیر خواهد بود.ازاینرو پژوهش زیر در حوزه جامعهشناسی زبان به منظور دستیابی به الگوی واژگانی حاکم بر مکالمات درون گروهی دختران نوجوان شکل گرفت.دادهها براساس پرسشنامه جمعآوری و عوامل زبانی به روش تجزیه واریانس اندازهگیری شدند.با بررسی دادهها میتوان نتیجه گرفت دختران آزمودنی در تعاملات کلامی درون گروهی از واژگان گونه زبانی محاورهای مردانه با بسامد بالایی استفاده میکنند.ازاینرو چارچوب نظری پژوهش مبنی بر شبیهسازی واژگانی دختران با الگوی گفتار محاورهای گروه مردان و انطباق اعتبار پنهان کلامی بر اعتبار آشکار در این گروه سنی تایید میشود.</P>
خلاصه ماشینی:
"ازاینرو،او دختران و پسران را همچون زنان و مردان متعلق به گروههایی متفاوت میداند و میافزاید دختران نوجوان،آگاهانه گونه زبانی معیار گروهی را انتخاب میکنند که قصدورود یا نزدیکی به آن را داشته باشند پس گونه معتبر صرفا نمیتواند یک گونه واحد با کاربرد همهگیر محسوب شود بلکه شاخص گروه و کسب هویت در اتخاذ گونه منتخب حائز اهمیت است.
وی در تحقیق دیگری(0991،نقل در توماس و ویرنیگ4،1002)نیز عنوان داشت که دختران در روابط کلامی درون گروهی همانند پسران از جملات امری مستقیم با لحنی خشک و خشن استفاده میکنند ازاینرو دیگر نمیتوان گفتار دختران نوجوان و جوان را گفتاری غیر مستقیم و تلطیف شده نامید بلکه دختران به سمت کاربرد زبان صریح و جملات مستقیم گرایش پیدا کردهاند.
اما میازاکی1 (8991،نقل در بنور،رز و شارما2،1002)پس از بررسی گفتار روزمره دانشآموزان دختر ژاپنی عنوان کرد دختران ژاپنی از ضمایر مردانه و واژگان رایج بین مردان در گفتارشان بسیار استفاده میکنند و این کاربرد در بین خودشان از هویت خاصی برخوردار شده است."