چکیده:
جهان نقد،فضایی را برای ایجاد گفتگو میگشاید.این گفتگو در جهان معاصر از موضوعی به موضوع دیگر میلغزد و شامل گسترهء فرهنگ میشود.اولین کاربرد واژهء فرهنگ در زبان انگلیسی مربوط به پرورش حیوانات و به عمل آوردن محصولات زراعی بود.و همچنین با مفهوم عبادات دینی(که کلمهء cult به معنای«نیایش»نیز از آن مشتق میشود)ارتباط داشت.از قرن شانزدهم تا قرن نوزدهم واژهء فرهنگ به شکل گستردهای برای تبیین تکامل ذهن افراد بشر و رفتار شخصی از راه آموزش به کار گرفته شده است،اما کمکم معادل نوعی ارزش در تمدن استفاده شد. امروزه به دست دادن تعریف جامعی از فرهنگ دشوار مینماید،اما میتوان با مرور مهمترین مسائل در مطالعات فرهنگی راه فهم مؤلفههای درگیر در آن را هموار نمود. این مسئله به صورت نقد فرهنگی و نظریه فرهنگی خود را آشکار میسازد تنها از این راه است که میتوان راههای پیموده نشدهء مدرنیسم را در ایران معاصر پر نمود و ساز وکاری همراه با گفتوگوی مداوم فرهنگی معاصر پی ریخت.مقالهء حاضر در پی تعریف همه جانبهء نقد و فرهنگ نیست و تنها اشارهای به شرایط حاضر بر این دو دارد. همچنین پارههای مثال بیشتر در حوزهء تجسمی است و میتواند در سایر رشتههای هنر تعمیم یابد.
خلاصه ماشینی:
"مطالعات فرهنگی به این موارد اشاره دارد:مطالعات بین رشتهای فرهنگ که در اساس مبتنی بر رشتههای قدیمیتر نقد ادبی و انسانشناسی و تاریخ و جامعهشناسی است، مداخلات سیاسی رادیکال در رشتههای دانشگاهی موجود،رشتهای جدید در مطالعهء فرهنگ عامهپسند، پارادایم نظری تقریبا«علمی-اجتماعی»برای مطالعهء تمام نظامهای«معنای درون متن»-نظامهای ادبی، غیر ادبی،نخبهگرا،عامهپسند ارزش قائل هستند،هردو تا آنجا که گفتمانی«فرافرهنگی»را باز تولید میکنند و کارکرد«فراسیاسی»واحدی دارند(یعنی ارائهء راه حل نمادین تناقضها و تضادهای واقعی اجتماعی،در اساس الگوی واحدی دارند).
در انتقاد از این دریافت ویلیامز13تأکید میکند«باید یاد بگیریم به افکار واقعی خویش اطمینان داشته باشیم،و این بستگی به آن گشودگی و انعطافپذیری دارد که بخش زیادی از آنچه نقد نامیده میشود کمکی به آن نمیکند»(همان،ص 289) میتوان اذعان داشت که امروزه فرآیند نقد جایش را به نوعی مطالعات فرهنگی داده است که در اساس خصلت جامعهشناختی دارد.
مسئلهء دیگر که از اولین نقدهای دوران جدید در ایران شروع میشود این است که نویسندگان نقد هنری یا در اساس گزارشگرانی هستند که در روزنامهها مطالب مینویسند و به دلیل فقدان مطالعات لازم ابزارهای ضروری جهت ثبت مطالعات فرهنگی و درک همه (17) Art-Language (18) October (19) Anne Sheppard جانبه در مورد آن را ندارند،و یا کسانی که به دلیل اینکه خاستگاه مطالعاتشان ادبیات،فلسفه و رشتههای غیر هنری است تماس نزدیک با اتفاقات و محصولات هنری ندارند.
اقتصاد و معیشت نویسندگان فرهنگ و هنر از مهمترین دلایلی است که کمتر نویسندهای را مییابیم که تنها از راه نوشتههای خود ارتزاق نماید و اگر چنین باشد نیز سایهء استخدام،یا دولتی شدن بالای سر او خواهد بود که بنابر نقد فرهنگی پیوندی با قدرت محسوب میشود و در طبیعت آن ممکن است به سوی یک جانبهنگری بیافتد."