خلاصه ماشینی:
این قاعده در میان حکمای اسلامی نیز مورد توجه واقع شده ولی ابن سینا آن را مردود شمرده است،کسانی مانند صدر المتألهین شیرازی و هممسلکان او به اتحاد عاقل و معقول سخت معتقد بوده و برای اثبات این مسئله ببرهان تضایف تمسک کرده است و در تقریر این برهان روی چند اصل اساسی تکیه کرده است اصولی که در تقریر این برهان نقش ایفا میکنند بترتیب عبارتند از: 1-صورتهای فعلیه که همواره فعلیت اشیاء را تشکیل میدهند بر دو گونهاند یکی صورت فعلیهای که قائم بماده و مکان است دوم صورت فعلیهای که از ماده و مدت و مکان و سایر لوازم آن مجرد است.
طریق دیگری که برای اثبات اتحاد عاقل و معقول وجود دارد این است که گفته میشود:هر آنچه عاقل باشد معقول نیز خواهد بود زیرا هرگاه یک شیئی،شیئی دیگر را تعقل کند،تعقل دیگری نیز بوقوع میپیوندد و آن عبارت است از این که تعقل مینماید زیرا تعقل شیئی عاقل نسبت به شیئی معقول عبارت است از حصول صورت معقوله نزد عاقل و این حصول که خود نزد عاقل حاصل است هرگز از نظر عاقل پنهان نمیماند.