Skip to main content
فهرست مقالات

اتحاد عاقل و معقول از منظری دیگر

نویسنده:

ISC (7 صفحه - از 83 تا 89)

کلید واژه های ماشینی : نظریه اتحاد عاقل و معقول ،عقول ،صدر المتألهین ،نظریه ،ارسطو ،عقل ،فلسفه ،نفس ،کتاب ،شیخ الرئیس ،صورتهای ،انسان ،نقد ،بحث اتحاد عاقل و معقول ،نفی نظریه اتحاد ،علم ،افاضه ،دیدگاه ،ادراکی ،صدر المتألهین در باب ،صدر المتألهین در نظریه اتحاد ،الرئیس ابو علی‌حسین بن عبد ،باب علم انسان به معقولات ،نام اتحاد عاقل و معقول ،مفهوم عقل و نظریه اتحاد ،الاشارات و التنبیهات ،ترجمه ،صورتی معقول ،معقولات ثانی فلسفی ،بحث صدر المتألهین در باب

خلاصه ماشینی:

"72نظریه اتحاد عاقل و معقول در صادر نخستین و عقول دیگر-با توجه به اضافاتی که بنظریه‌ صدور افلوین توسط افرادی همچون پروکلس‌82(که‌ نمونه‌ای بارز در این میان است)افزوده شد-توسط فرفوریوس به جزء عقلانی بشر که متعلق به قلم رو نوس است‌ تسری یافت و اینگونه شد که نظریه اتحاد عال و معقول‌ در باب توضیح طبیعت علم بشر پا به عرصه فلسفه نهاد. البته باید این نکته را تذکر داد که نفی نظریه اتحاد عاقل و معقول از سوی ابن سینا فقط به علم انسان به غیر محدود می‌شود اما در علم خداوند به غیر،این نظریه‌ مورد پذیرش اوست‌24و شاید بتوان پذیرش این نظریه،از (23)-الشیخ الرئیس ابو علی حسین بن عبد الله بن سینا،الاشارات و التنبیهات،دفتر نشر الکتاب،الطبع الثانی،3041 هـ. لذا نظریه اتحاد عاقل و معقول که در کنار نظریه عقول معنا می‌یابد سبب می‌شود که بخش اعظم‌ علم انسان بدون تبیین وانهاده شود و این خود نشانه‌یی‌ مناسب در عدم صحت و نیز کارایی این نظریه است. این درحالیست که یک شی‌ء خارجی را از منظرهای مختلف می‌توان ادراک کرد و لذا اگر نظریه اتحاد عاقل و معقول صحیح باشد لازم می‌آورد که واهب الصور بتعداد جنبه‌های ادراکی افراد از یک شی‌ء محسوس، صورتهای محسوس را افاضه کند و این چیزی است که‌ مورد موافقت طرفداران نظریه اتحاد عاقل و معقول‌ نیست. این مسئله مشکلی را برای نظریه اتحاد عاقل و معقول حاصل نمی‌کند اما ماهیت برای صدر المتألهین امری انتزاعی و معقول ثانی فلسفی است که‌ دارای منشأ انتزاع خارجی و احکام خاص خود است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.