چکیده:
آموزش متوسطه دروازهی ورود به آموزش عالی و بازار کار است و از این نظر اهمیت ویژهای دارد.اما جنبهی مهم دیگر این دورهی تحصیلی برآورده ساختن نیازها جامعه در حیطههای متفاوت و توانمندسازی دانشآموزختگان این دوره مطابق با انتظارات جامعه و اهداف ازپیشتعیینشده است.براس سمصوبهی«شورای عالی آموزشو پرورش»در سال 1372، شامل مجموعهای از اهداف آموزش در حوزهای متفاوت(اعتقادی،اخلاقی،علمی،فرهنگی،سیاسی،زیستی،اجتماعی و اقتصادی)،فهرستی از اهداف رفتاری در قالب گویههای مشخص خبری تنظیم شد.سپس با هدف بررسی میزان موفقیت نظام آموزش متوسطهی خوزستان در تحقق این اهداف،به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای،شهرهای اهواز،اندیشمک، دزفول،آبادان،شوش و شوشتر انتخاب شدند و در مجموع،629 پرسشنامه بین اولیا(به عنوان مشتریان)و کارشناسان و دبیران و مربیان پرورشی و آموزگاران(به عنوان مجریان اصلی برنامهیها آموزشی و درسی)توزیع و جمعآوری شدند.
نتایج تحقیق حکایت از آن دارند که بین نظریات اولیا،دبیران و کارشناسان در مورد میزان مطلوبیت تحقق اهداف یاد شده در حوزههای اعتقادی،اخلاقی،علمی،فرهنگی و زیستی تفاوت معناداری وجود دارد.اما در حوزههای اهداف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تفاوت معناداری مشاهده نشد.نکتهی قابل توجه آن است که در تمام حوزههای مورد اختلاف،اولیای دانشآموزان در مقایسه با دبیران و کارشناسان وضعیت را مطلوبتر توصیف کردند و میزان تحقق اهداف یادشده را با میانگین نمرهی بالاتری گزارش دادند.بین شهرستانها،دزفول بالاترین نمره را در مطلوبیت تحقق اهداف گزارش کرد که تفاوت آنها با شهرستان شوش و نواحی 1 و 3 اهواز معنادار است.در مجموع بین مردان و زنان نمونهی تحقیق در هیچکدام از حوزههای هشتگانهی اهداف،تفاوت معناداری به دست نیامد.همچنین براساس یافتهها،تمامی حوزههای اهداف با یکدیگر دارای همبستگی معنادار هستند.بیشترین همسبتگی بین اهداف اعتقادی و سیاسی(به تصویر صفحه مراجعه شود)و کمترین همبستگی بین اهدفا زیستی و اعتقادی(به تصویر صفحه مراجعه شود)مشاهده میشود.
Secondary education is a gate to both higher education and job market. Also, it is important due to its role in fulfilling the needs of society and empowering graduates in line with societal expectations and aims. In this survey study, a questionnaire was administered to a randomly selected sample of 629 parents and educators to explore their views regarding the extent to which the aims and objectives of secondary education are achieved. Results indicated differences between views of parents and educators in terms of ideological, ethical, academic, cultural, and physiological objectives whereas no difference was found regarding political, social, and economic objectives. Compared to educators, interestingly parents found secondary education more satisfactory. No difference was found between men and women.
خلاصه ماشینی:
سپس با هدف بررسی میزان موفقیت نظام آموزش متوسطهی خوزستان در تحقق این اهداف،به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای،شهرهای اهواز،اندیشمک، دزفول،آبادان،شوش و شوشتر انتخاب شدند و در مجموع،629 پرسشنامه بین اولیا(به عنوان مشتریان)و کارشناسان و دبیران و مربیان پرورشی و آموزگاران(به عنوان مجریان اصلی برنامهیها آموزشی و درسی)توزیع و جمعآوری شدند.
نتایج تحقیق حکایت از آن دارند که بین نظریات اولیا،دبیران و کارشناسان در مورد میزان مطلوبیت تحقق اهداف یاد شده در حوزههای اعتقادی،اخلاقی،علمی،فرهنگی و زیستی تفاوت معناداری وجود دارد.
در مورد این دو دسته از اهداف نیز درصد بیشتری از دبیران،آموزگاران و مربیان و همچنین کارشناسان،میزان تحقق آنها را کمتر از میانگین ارزیابی کردهاند.
هرچند درصد اولیا نیز در این مورد کم نیست،اما باز هم تفاوت بین نظرات اولیا(به عنوان مشتری و مصرفکننده)و دبیران،آموزگاران، مربیان و کارشناسان(به عنوان مجریان برنامههای درسی)را شاید بتواند به میزان علمی و ملاکمدار بودن معیارهای ارزیابی و یا گستردگی تعداد دانشآموزان مورد مشاهده نسبت داد.
در حوزهی اهداف فرهنگی نیز تفاوت معناداری بین اولیا با دبیران و کارشناسان دیده میشود و میانگین نمرهای که اولیا به تحقق این دسته از اهداف دادهاند،بیشتر است و آنان اعتقاد بیشتری به تحقق این اهداف دارند.
تحلیل واریانس تفاوت نظرات افراد نمونهی آماری به تفکیک مدرک تحصیلی دربارهی طبقات هشتگانهی اهداف (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس تست تعقیبی شفه در حوزهی اهداف اعتقادی،تفاوت بین دارندگان مدرک فوق دیپلم با دارندگان مدرک لیسانس و فوق لیسانس و بالاتر معنادار است.
در حوزهی اهداف فرهنگی نیز این تفاوت معنادار بین سه گروه فوق وجود دارد و باز هم فوق دیپلمها تحقق این اهداف را در حد مطلوبتر ذکر کردهاند.