Skip to main content
فهرست مقالات

نقش حد وسط در قیاسهای اقترانی

نویسنده:

ISC (7 صفحه - از 76 تا 82)

کلید واژه های ماشینی : قیاس، حد وسط، حد وسط در قیاسهای اقترانی، کبری، قیاس مساوات، قیاس اقترانی، صغری، تکرار حد وسط، تکرار، نقش حد وسط در قیاسهای، الف، مساوی، موجبه، قضیه، صدر المتألهین، حد وسط تکرار، منطقدانان، اسب، حد وسط در صغری، قیاس حد وسط در صغری، موضوع صغری و محمول کبری، سور، قیاس اقترانی از قیاسهای اقترانی، ضرورت تکرار حد وسط، شبیه، محقق طوسی، قیاس (، شکل، حد وسط در محمول نتیجه، مساوی مساوی

خلاصه ماشینی: "خواجه نصیر الدین‌ طوسی‌01دو راه‌حل ارائه می‌دهد: راه‌حل اول محقق طوسی (11)«الف مساوی ب است،ب مساوی ج است: الف مساوی مساوی ج است»از نظر محقق طوسی(11) حقیقتا قیاس نیست،زیرا حد وسط تکرار نشده است،اما در قضیه«ب مساوی ج است»بین موضوع(-ب)و محمول(-مساوی ج)اتحاد برقرار شده است ازاینرو در هر قضیه می‌توان بجای«ب»،«مساوی ج»را قرار داد لذا می‌توان بجای قضیه«الف مساوی ب است»نوشت«الف‌ مساوی سماوی ج است»پس(11)قیاس نیست بلکه‌ جایگزینی بعضی از اجزاء یک قضیه است و بعد زا این‌ جایگزینی،قیاس مساوات شکل می‌گیرد. و بر این اساس،از 61 حالت ممکن در شکل اول‌ چهار حالت آن منتج و معتبر است که در جدول زیر منعکس است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) م موجبه س سالبه ج جزئیه ک کلیه از نظر منطقدانان 21 حالت دیگر نامعتبرند،این شرایط در استدلالهای متعارف و در زبان طبیعی لازم است اما اگر توصیه صدر المتألهین را در استخراج نتیجه از مقدمات‌ بطور دقیق بکار گیریم هیچیک از دو شرط فوق از شرایط انتاج شکل اول بحساب نمی‌آیند. 5-با توجه به بند 2 و 4،می‌توان گفت از لحاظ منطقی‌ لازم نیست قیاسهای اقترانی را به چهار شکل معهود تقسیم کنیم؛زیرا این تقسیم در جایی ضروری می‌نماید که‌ شرایط هریک متفاوت از دیگری باشد،و اگر بنا باشد اشکال فقط و فقط یک شرط داشته باشند و آن تکرار حد وسط باشد،دیگر نیازی نیست که تشخیص دهیم ترکیب‌ این دو مقدمه بصورت شکل اول است یا نه،زیرا استخراح نتیجه از مقدمات صرفا ماشینی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.