Skip to main content
فهرست مقالات

ویژگی های فقه ملامحسن فیض

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 19 تا 34)

کلید واژه های ماشینی : مفاتیح الشرایع، نماز، طهارت، روایات، نجاست، خمر، نجاست اهل کتاب، تقیه، طهارت اهل کتاب، روزه، واجب، طهارت خمر، روایات دال بر طهارت خمر، نماز میت، روایات صحیحه، حمل، خواندن، نجاست اهل کتاب حمل، اخبار دال بر طهارت خمر، اخبار، روایت صحیح، قضا، ظاهر، طهارت اهل کتاب به شیخ، جایز، نماز واجب، به‌دلیل روایات صحیحه، فیض صاحب مفاتیح الشرایع، دلالت، شیخ صدوق

خلاصه ماشینی: "و اینک دنبالهء آن مباحث ادامه می‌یابد: 31-طهارت اهل کتاب(یهود و نصاری و مجوس): در مفاتیح 79 از مفاتیح الشرایع‌1گوید:اکثر فقهاء،فرقه‌های‌ سه‌گانهء اهل کتاب را نجس می‌دانند،بعلت مشترک بودن آنان،زیرا دربارهء آنان این آیه وارد شده است:سبحانه عما یشرکون‌2،و به علت روایات‌ صحیحه(که دلالت بر نجاست اهل کتاب دارند)ابن ابی عقیل عمانی،و ابن جنید اسکافی قائل به طهارت اهل کتاب هستند،و دلیل آنان این آیه‌ است: و طعام الذین اوتوا الکتاب حل لکم 3که شامل می‌شود آنچه را اهل کتاب با آن مباشرت داشته‌اند،و دلیل دیگر روایات صحیحهء مستفیضه‌ است که دلالت بر طهارت اهل کتاب دارد،و در مقام جواب به قول مشهور و رد دلیل آنان گفته‌اند:دو آیه که مورداستناد اکثر فقها است،در نجاست‌ اهل کتاب صراحت ندارد،(و روایات صحیحهء مورداستناد آنان حمل‌ بر کراهت می‌شوند)ملا محسن فیض گوید:دو آیه مورداستناد طرفداران‌ نجاست اهل کتاب قرار دارد. دیگران خواندن یک سورهء کامل را واجب می‌دانند،به‌دلیل اخباری‌ که صراحت بر مدعای آنان ندارد،با معارض بودن آنها با اصل و روایات‌ صحیحهء مستفیضه که دلالت بر جواز تبعیض دارند،زیرا مجزی بودن و کافی بودن بعضی از سوره(که در روایات آمده)لازمه‌اش عدم وجوب‌ تمام سوره است،زیرا کسی قائل به فصل نشده است،چنانچه عزمه حلی‌ در کتاب مختلف بدان تصریح کرده است،و در روایت صحیح آمده است: فاتحة الکتاب(یعنی سورهء حمد)به‌تنهائی جایز است،و مجزی است در نماز واجب‌16و این نص است برای اثبات مطلوب."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.