چکیده:
نویسنده در آغاز دیدگاه های متفاوت راجع به چگونگی خانواده در تاریخ را مطرح می کند ، آن گاه سلامت خانواده را مورد بررسی قرار داده نظریات متعددی از جمله دیدگاه قرآن را در این زمینه مطرح می کند ، سپس از فروپاشی خانواده سخن گفته علل و اسباب آن را از منظر قرآن بحث می کند و در این راستا عوامل فروپاشی را به دو دسته برون خانوادگی و درون خانوادگی تقسیم کرده از قسم نخست به طرح و توسعه آزادی جنسی از سوی غیر مسلمانان ، و از قسم دوم به ناهمگونی شخصیتی ، فقدان درک متقابل و احساس مشترک ، بی توجهی به حریم عفاف ، می پردازد
خلاصه ماشینی:
"این دو نوع چشم داشت برخاسته از کشش ها و نیازهای ناهمگون، زیربنای نظام حقوقی خانواده را در قرآن تشکیل می دهد که با رعایت دقیق آن دوستی و مهرورزی دوسویه مورد نظر آیه «و جعل بینکم مودة و رحمة»(روم/21) به وجود می آید و خلافکاری های جنسی و شهوانی در زندگی زن و مرد رو به کاهش می نهد:57 «هن لباس لکم و أنتم لباس لهن» بقره/187 چنین خانواده ای می تواند آرزوی داشتن فرزند شایسته را در سر بپروراند و به خوبی از عهده پرورش او برآید: «فلما أثقلت دعوا الله ربهما لئن آتیتنا صالحا لنکونن من الشاکرین» اعراف/189 وقتی احساس سنگینی کرد هر دو [زن و شوهر] پروردگار خود را خواندند که اگر به ما فرزند شایسته ای ارزانی داری جزء سپاسگزاران تو می شویم.
مطالعات روان شناختی ویژه مردان و زنانی که با هم ازدواج کرده اند از دو نوع احساسات و رفتار در آن دو، پرده بر می دارد، در پاره ای از کنش ها و واکنش ها انتخاب و اراده دخالت دارد و برخی از آنها با انتخاب صورت نمی گیرد، جان گری می گوید: «مردی که عاشق زنی است هر از گاهی نیاز به عقب نشینی دارد تا دوباره بتواند صمیمی شود، میل عقب نشینی در مردها غریزی است، این یک تصمیم و انتخاب نیست، فقط اتفاق می افتد، نه تقصیرمرد است و نه زن، فقط یک چرخه طبیعی است… مرد برای به کمال رساندن استقلال خود عقب نشینی می کند… وقتی کاملا فاصله گرفت ناگهان نیاز شدیدی به عشق و صمیمیت پیدا می کند و ناخودآگاه انگیزه ای در او به وجود می آید تا عشق خود را تقدیم کرده و عشق را که نیازمند آن است بگیرد… اگر مردی فرصت عقب نشینی پیدا نکند هرگز فرصت نخواهد یافت که قویا آرزوی نزدیکی نماید."