چکیده:
سرمایه فکری،مدیریت دانش و داراییهای نامشهود سه عامل مهم در تعیین ارزش یک سازمان هستند.سرمایه فکری موضوعی است که در سایه پیشرفتهای اقتصادی،مدیریتی و اجتماعی اخیر شکل گرفته است و در محیط امروز توجه زیادی را به خود جلب کرده است.با ظهور اقتصاد مبتنی بر دانش و اطلاعات سرمایه فکری اهمیت فزایندهای پیدا کرده است.این مقاله به دنبال بررسی بعضی از مهمترین ادبیات در بحث سرمایه معنوی است.تأکید اصلی آن روی مدلهای تئوریک و تجربی مرتبط با سرمایه فکری است.ما به دنبال بررسی و بازنگری مدلهای مطرح شده هستیم.در ابتدا موضوع سرمایه فکری تبیین و توضیح داده میشود و سپس جایگاه سرمایه فکری در میان داراییهای شرکت بررسی میشود بعد از آن مدلهای مربوط در این زمینه مطرح و بررسی میشود.
خلاصه ماشینی:
"(2004، Kanan ) در جای دیگر سرمایه فکری به این صورت تعریف شده است"گروهی از داراییهای دانشی است که به یک سازمان منتسب میشود و بیشترین تأثیر را برای ایجاد یک موقعیت رقابتی بهبود یافته در سازمان دارد(2005 Abdolmohammadi, ).
سرمایه فکری به دلایل زیر دارای اهمیت است و باید به آن توجه شود: @تحول در تکنولوژی اطلاعات و ظهور اجتماع اطلاعاتی @اهمیت فرآیند دانش در اقتصاد مبتنی بر دانش @تغییر در الگوهای فعالیت میان افراد و شبکه اجتماعی @ظهور نوآوری به عنوان حوزه اصلی رقابت بههرحال چه این توجه از دیدگاه اجتماع اطلاعاتی و اقتصاد دانش محور باشد و چه براساس نوآوری،تأکید زیادی وجود دارد که سرمایه فکری ابزاری برای تعیین ارزش شرکت و عملکرد اقتصاد ملی است(2000 Richard and Guthrie, ).
3. سرمایه مشتری دانش جامع در نواحی بازاریابی و روابط با مشتری است(2007 Sa nchez and A ngel and Lo pez, ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل(6)مفهومسازی سرمایه فکری در مدل دانشگاه و نسترن اونتاریو فرض اصلی مدل این است که سرمایه انسانی روی سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری(ارتباطی)اثر دارد.
(شکل 8) (به تصویر صفحه مراجعه شود) اجزاء HC-سرمایه انسانی EC-سرمایه ساختاری RC-سرمایه ارتباطی OC-سرمایه سازمانی TC-سرمایه تکنولوژیکی NC-سرمایه تجاری SC-سرمایه اجتماعی E-عنصر نامشهود هر جزء V-متغیر عنصر I-معیار هر متغیر شکل(8)مدل عقلانی عوامل سرمایه فکری عناصر یکه هریک از پنج جزء را ساختار میدهد در جدول 2 آورده شده است(2007 Sa nchez and A ngel and Lo pez, ) جدول(2)عناصر سرمایهها در مدل عقلانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری در این مقاله سرمایه فکری به عنوان دارایی برا یخلق ارزش در شرکت معرفی میشود."