چکیده:
بعضی از خردهفروشان به عنوان بنگاههای اقتصادی جهت تسهیل در کالا رسانی به مردم و مدرن سازی زیر نظام توزیع یک کشور میکوشند تا با تدوین سیاستهای کاری منطبق با اهداف و استراتژیهای تعریف شده خود به بهینهسازی عملکردهای کاری در ساختار خود بپردازند.تدوین سیاستهای کاری در هر مجموعه مشروط به بررسی شرایط عمومی سودآوری در آن مجموعه می باشد.
در این مقاله که مبتنی بر یک تحقیق کاربردی برای تدوین شده است.ما به تحلیل و بررسی عوامل تأثیرگذار بر رفتار سودآوری در بنگاههای خرده فروشی کشور خواهیم پرداخت.بدین منظور ابتدا به بررسی نظام توزیع تکالا در کشور پرداخته و علل ناکامی فروشگاههای زنجیرهای در ایران را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهیم.در ادامه رابطه برابری درآمد و هزینهها به کمک یک معادله ریاضی بررسی گردیده است و سپس معادله مذکور برای دادههای جمعآوری شده از فروشگاههای زنجیرهای شهروند مورد بررسی و آنگاه با توجه به نتایج حاصل،سیاستهای کاری فروشگاههای زنجیرهای شهروند در رابطه با چهار عامل کلیدی؛فروش،سطح فروش،هزینهها و حاشیه سود، پیشنهاد شده است
خلاصه ماشینی:
"در ادامه رابطه برابری درآمد و هزینهها به کمک یک معادله ریاضی بررسی گردیده است و سپس معادله مذکور برای دادههای جمعآوری شده از فروشگاههای زنجیرهای شهروند مورد بررسی و آنگاه با توجه به نتایج حاصل،سیاستهای کاری فروشگاههای زنجیرهای شهروند در رابطه با چهار عامل کلیدی؛فروش،سطح فروش،هزینهها و حاشیه سود، پیشنهاد شده است کلیدواژه: خردهفروشی،حاشیه سود،فروش سودآوری،فروشگاههای زنجیرهای شهروند مقدمه توزیع به عنوان یکی از ارکان سهگانه نظام اقتصادی به مجموعهای از فعالیتها اطلاق میگردد که منجر به انتقال کالا و یا خدمات از منابع تولید به سمت خریداران و مصرفکنندگان میشود.
در صورتی که شرکت خواستار تحقق سود تضمینی 17 درصد باشد(با توجه به هدفگذاری صورت گرفته در برنامه 5 ساله شرکت)که در این مرحله هدف افزایش سطح فروش میباشد و با توجه به اینکه استرتژی طراحی شده برای شهروند ثبات فروش با رشد ملایم است،پیشبینی میگردد که روند گسترش فروشگاههای بزرگ کند بوده و در پایان برنامه تنها 2 فروشگاه بزرگ احداث و راهاندازی گردد.
از سوی دیگر با توجه به سیاستهای کلان شهرداری تهران به گسترش خدمات رفاهی ومعیشتی شهروندان در نزدیکی محل سکونت،احداث فروشگاههای شهروند محله به عنوان یک سیاست کلی موردنظر قرار گرفته و پیشبینی میشود که در پایان برنامه 30 فروشگاه شهروند محله با سطح فروش بطور میانگین 350 متر مربع احداث وراهاندازی گردد."