چکیده:
در مدل های C2B از تجارت الکترونیکی، اعتماد مشتریان یکی از فاکتور های کلیدی و از عناصر اصلی موفقیت در تجارت الکترونیکی است تا آنجا که بسیاری از صاحب نظران کلید موفقیت در تجارت الکترونیک را ایجاد و استقرار فراگرد مطمئن و مورد اعتماد برای خریدار می دانند. با وجود این معنا و مفهوم اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک و ابعاد و عوامل مؤثر بر آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. موضوع این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک است. در این راستا فرضیه های تحقیق در چارچوب عوامل فردی، شرکتی و زیرساختی مطرح و بررسی شدند. جامعه آماری تحقیق، مشتریانی هستند که از فروشگاه های الکترونیکی موجود در جامعه مجازی ایرانیان به صورت الکترونیکی خرید کرده، از میان آنان نمونه گیری تصادفی صورت گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که به جز فرضیه مربوط به عوامل فردی ،سایر فرضیه های تحقیق تایید می شوند.
خلاصه ماشینی:
"به عبارت دیگر محققان در ارزیابی وضعیت موجود تارنمای مورد نظر و بررسی رابطۀمیان عوامل فردی،عوامل مربوط به شرکت و متغیرهای زیرساختی و اعتماد مشتری درتجارت الکترونیک،از مقیاس 7 تایی لیکرت استفاده کردهاند(جهت آزمون فرضیههای اول،دوم و سوم تحقیق)و در جهت آزمون فرضیۀ پنجم تحقیق که هدف از آن الویتبندی اهمیتعوامل اصلی و فرعی مرتبط با اعتماد مشتری در تجارت الکترونیکی بوده،از مقیاس 5 تاییلیکتر استفاده شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%06114EOMG061G% -روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات لف)آزمون فرضیۀ اول،دوم و سوم در جهت آزمون فرضیۀ اول،دوم و سوم تحقیق و زیرفرضیههای مربوط به آن،از آزمونمعناداری؟؟؟در رگرسیون خطی استفاده میشود که در صورت تأیید فرض خطی بودن(ردفرض 0H تعریف شده در آزمون معناداری؟؟؟در رگرسیون خطی)میتوان گفت که در سطحاطمینان مورد نظر بین متغیر مستقل موجود در فرضیۀ مورد آزمون و اعتماد مشتریان درتجارت الکترونیک،رابطۀ مثبت وجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)براساس جدول شماره 4،با توجه به اینکه به جز در مورد زیرساختهای حقوقی وقانونی در دیگر موارد،سطح معناداری کوچکتر از سطح خطاست؛فرض 0H در رابطه بازیرساختهای مخابراتی،زیرساختهای مالی،زیرساختهای حمل و نقل،و زیرساختهایاعتباری و نیز متغیرهای زیرساختی بطور کلی رد شده،فرضیۀ سوم تحقیق،دربارۀ آنهاتأیید میشود؛هرچند وجود رابطه مثبت میان زیرساختهای حقوقی و قانونی و میزاناعتماد مشتریان در تجارت الکترونیک تأیید نشد.
همچنین آزمون اولویتبندی اهمیت متغیرهای فرعی مرتبط با اعتماد مشتری نیز صورتگرفت که در نهایت ترتیب اولویتبندی این عوامل عبارت شد از: 1-زیرساختهای اعتباری 2-زیرساختهای مخابراتی 3-زیرساختهای حمل و نقل 4-متغیرهای مربوط به آمیخته بازاریابی 5-زیرساختهای مالی 6-متغیرهای مربوط به تارنما اولویت بالاتر زیرساختهای اعتباری،نشانگر نیاز مشتریان به وجود نهادهایی است که برچگونگی فعالیت شرکتهای تجارت الکترونیکی نظارت داشته و تارنماها و شرکتهای شایستهرا تأیید کند."