چکیده:
تمرکز بنگاه ها در یک صنعت، مورد توجه اقتصاددانان، بازرگانان، استراتژیست ها و سازمان های دولتی است. نسبت تمرکز، سهم بازار تعدادی از بزرگترین بنگاه ها در یک صنعت است. در این پژوهش، علاوه بر محاسبه ی نسبت تمرکز 5 بنگاه برتر بر حسب اشتغال در صنایع مختلف کشور با به کارگیری ISIC دو رقمی و استفاده از الگوی لگنرمال، بر اساس داده های سال 1381، این نسبت با سال 1373 مقایسه شده است. بر اساس این تحقیق، نتایج نسبت تمرکز در سال 1381 در مقایسه با سال 1373 در تمامی صنایع به جز تولید رادیو و تلویزیون و دستگاه های وسایل ارتباطی کاهش یافته است. در این راستا، در سال 1373 و 1381 صنایع تولید محصولات فلزی فابریکی به جز ماشین آلات و تجهیزات؛ تولید سایر محصولات کانی غیرفلزی؛ تولید پوشاک؛ تولید مبلمان و مصنوعات طبقه بندی نشده در جای دیگر، به ترتیب از رقابتی ترین صنایع بوده است.
The Concentration of firms in an industry is of the interest of economists، business، strategist، and government agencies. The concentration ratio is the percent of the market share owned by the largest few firms in an industry. In this research the 5-firm concentration ratio is estimated using the lognormal model by 2002 statistics and its comparison with that of 1994; corresponding to 2-digit ISIC industrial code، in terms of employment. The results indicate that the concentration ratio in all industries except the industry of Radio، Television and Communications have reduced in 2002 relative to that of in 1994. In these years، the Fabric metal (but machineries and instruments) production، Non-metal mineral products، Textiles، Furniture and Other unclassified products have been the most competitive industries، respectively.
خلاصه ماشینی:
2- مروری بر ادبیات نسبت تمرکز در مطالعات تجربی پیرامون ساختار بازار، برای قضاوت دربارهی درجهی رقابت و انحصار در هر بازار روش منطقی این است که اولا به تعداد بنگاهها در بازار و ثانیا به نحوهی توزیع بازار بین آنها (سهم بازاری آنها) توجه شود.
برای این منظور در اقتصاد صنعتی شاخصهای کمی متعددی مانند شاخص لرنر، شاخص بین، 7 Mitton Economic Distortions Greater Economic Volatility Gabaix Aggregate Shocks Potential Political Distortions Bain Index شاخص هرفیندال - هیرشمن، 1 شاخص هانا و کی، 2 شاخص معکوس تعداد بنگاهها و شاخص نسبت تمرکز 3 بنگاههای برتر (نسبت تمرکز k بنگاهی) 4 اشاره نمود.
Lognormal Williamson Multi-divisional Waterson Tirole Bajo and Salas Synethic Measure اگر بنگاه تازه وارد به صنعت، به اندازهی کافی در مقایسه با بنگاههای موجود بزرگ باشد، نسبت تمرکز را افزایش میدهد.
بر اساس Anbarci and Katzman International Standard Industrial Classification برخی از نتایج، الگوی لگنرمال در مقایسه با توزیع نمایی و پارتو، از خوبی برازش برتر برای برآورد نسبت تمرکز ایران برخوردار بوده است.
Atchison and Brown جدول 1: جدول توزیع فراوانی اشتغال در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی در سال 1381 حد بالای طبقات (x) تعداد کارگاه صنعتی f(x) F(x) معکوس نرمال استاندارد F(x) Ln (x) 5 75510 91123/0 91123/0 348369/1 609438/1 9 4821 058178/0 969408/0 87217/1 197225/2 19 1001 01208/0 981488/0 085503/2 944439/2 29 565 006818/0 988306/0 26705/2 367296/3 49 436 005262/0 993568/0 487508/2 89182/3 99 260 003138/0 996706/0 716935/2 59512/4 499 227 002739/0 999445/0 260993/3 212606/6 999 30 000362/0 999807/0 549362/3 906755/6 بیش از 1000 نفر 16 000193/0 1 جمع 82866 مأخذ: محاسبات بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران نسبت تمرکز K بنگاهی به صورت زیر است.