چکیده:
هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانواده محور بر رفتار سازشی فرزندان دارای نشانگان داون زیر 5 سال در شهر اصفهان انجام گرفت.روش:پژوهش از نوع آزمایشی بود و از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد.بدین منظور والدین 63 فرزند مبتلا به نشانگان داون به صورت تصافی ساده انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایشی گمارده شدند و برای جمعآوری دادهها از مقیاس رفتار سازشی و اینلند استفاده شد.یافتهها:تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری تحلیل کواریانس نشان داد که تفاوت بین عملکرد فرزندان با نشانگان داون در دو گروه مداخله و کنترل در رفتار سازشی و خردهمهارتهای آن معنادار است.نتیجهگیری:مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانوادهمحور بر بهبود رفتار سازشی فرزندان دارای نشانگان داون تأثیر دارد
Objective: The purpose of this study was to examine the impact of early family-centered psychological and educational interventions on adaptive behaviors in Children with Down Syndrome (DS). Method: Utilizing an experimental pretest-posttest control group design, parents of 36 children with DS were selected in Isfahan. Vineland Adaptive Behavior Scale was used to assess adaptive behavior. Result: Covariance analysis revealed a significant difference between the adaptive behavior of children with DS in the two groups. Conclusion: This research stresses that early psychological and educational family-centered interventions have a positive effect on adaptive behaviors in children with DS.
خلاصه ماشینی:
3-تفاوت بین عملکرد فرزندان با نشانگان داون در خرده مقیاس خودیاری در غذا خوردن،در دو گروه مداخله و کنترل در سطح p>0/001 معنادار است؛ به عبارت دیگر میتوان گفت،تفاوت بین نمرات دو گروه از فرزندان،بیانکنندهء این مطلب است که مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانواده محور،بر خودیاری در غذا خوردن فرزندان با نشانگان داون زیر 5 سال تأثیر دارد و با درنظر گرفتن مجذور اتا،میتوان گفت 86%این تغییرات ناشی از تأثیر مداخله است.
5-تفاوت بین عملکرد فرزندان با نشانگان داون در خرده مقیاس اجتماعی شدن،در دو گروه مداخله و کنترل در سطح p>0/001 معنادار است؛ به عبارت دیگر میتوان گفت،تفاوت بین نمرات دو گروه از فرزندان،بیانکنندهء این مطلب است که مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانوادهمحور،بر اجتماعی شدن فرزندان با نشانگان داون زیر 5 سال تأثیر دارد و با در نظر گرفتن مجذور اتا،میتوان گفت 84%این تغییرات ناشی از تأثیر مداخله است.
6-تفاوت بین عملکرد فرزندان مبتلا به نشانگان داون در خرده مقیاس خودیاری عمومی در دو گروه مداخله و کنترل در سطح p>0/002 معنادار است؛ به عبارت دیگر میتوان گفت،تفاوت بین نمرات دو گروه از فرزندان،بیانکنندهء این مطلب است که مداخلات بهنگام روانشناختی و آموزشی خانوادهمحور،بر خودیاری عمومی فرزندان با نشانگان داون زیر 5 سال تأثیر دارد و با درنظر گرفتن مجذور اتا،میتوان گفت 73%این تغییرات ناشی از تأثیر مداخله است.