چکیده:
ارزیابی عملکرد،فرایندی جامع و منظم است که در آن فعالیتها،فرایندها و نتایج حاصله با اهداف و معیارهای تعیین شده سازمانی مقایسه میشود و براساس یافتههای حاصله میتوان نسبت به بهبود وضعیت سازمان براساس یک مدل تعالی EFQM اقدام کرد.فرایند ارزیابی به سازمان اجازه میدهد بهطور شفاف نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود را شناسایی کند و برنامههایی جهت بهبود ابعاد مختلف تدوین نماید.این بهبود را میتوان با گرفتن بازخورد لازم از محیط درونی و پیرامونی،تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدهای سازمان،مسئولیتپذیری و جلب رضایت مشتری،با ایجاد و به کارگیری سیستم ارزیابی عملکرد با الگوی متناسب،ایجاد کرد.سیستم ارزیابی عملکرد با الگوی مناسب به انعطافپذیری برنامهها و اهداف و مأموریت سازمانها در محیط پویای امروزین کمک قابل توجهی مینماید. ارزیابی و اندازهگیری عملکرد و توسعه آن به فرهنگسازی و ارتقاء فرهنگ سازمانی نیاز دارد.
در این مقاله سعی گردیده است ابتدا به تعریف ارزیابی عملکرد و ابعاد مختلف آن پرداخته و پس از معرفی دیدگاههای مختلف در زمینه ارزیابی عملکرد و همچنین بیان اهمیت و ضرورت این موضوع،با معرفی مدلها و الگوهای رایج ارزیابی عملکرد به تشریح کامل یکی از این مدل یعنی مدل تعالی کیفیت اروپایی( EFQM )پرداخته شود.
خلاصه ماشینی:
"فرایند ارزیابی به سازمان اجازه میدهد بهطور شفاف نقاط قوت و زمینههای قابل بهبود را
ارزیابی و اندازهگیری عملکرد و توسعه آن به فرهنگسازی و ارتقاء فرهنگ سازمانی نیاز دارد.
در این مقاله سعی گردیده است ابتدا به تعریف ارزیابی عملکرد و ابعاد مختلف آن پرداخته و پس از معرفی دیدگاههای
مختلف در زمینه ارزیابی عملکرد و همچنین بیان اهمیت و ضرورت این موضوع،با معرفی مدلها و الگوهای رایج ارزیابی
عملکرد به تشریح کامل یکی از این مدل یعنی مدل تعالی کیفیت اروپایی( EFQM )پرداخته شود.
دارد بیانگر وجود چهارده ارزیابی برای عملکرد یک سازمان میباشد.
بخشها سازمان را تشکیل میدهند؛لذا برای ارزیابی عملکرد
مختلفی برای ارزیابی عملکرد مدیر یک سازمان معرفی شده است
از نتایج ارزیابی کارکنان و بخشهای مختلف یک سازمان ضروری است(ثقهای 1384،1)اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد
اندازهگیری است و ازاینرو سازمانی بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نمیباشد.
تجزیه و تحلیلهای سازمانی است و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازهگیری عملکرد
4-ارزیابی عملکرد باعث ایجاد اطلاعات برای مدیران در تصمیمگیری مدیریتی خواهد
دستکم هفت مقیاس برای ارزیابی عملکرد یک سازمان وجود
ارزیابی عملکرد یعنی مدل تعالی سازمانی خواهیم پرداخت.
برای انجام صحیح این کار خواهد بودمفاهیم بنیادین مطرح در مدل تعالی سازمانی
با ارزیابی عملکرد براساس مدل تعالی سازمانی EFQM میتوان به نقاط قوت و
مدلهای ارزیابی عملکرد،مدل تعالی سازمانی میباشد که در این مقاله به بررسی
مدل تعالی سازمانی،ابزار عملیاتی قوی است که برای مقاصد مختلف سازمانها
مدلهای تعالی یا سرآمدی پاسخی است به این سوال که سازمان برتر چگونه سازمانی"