چکیده:
از آنجاییکه در بازارهای رقابتی،مشتری جایگاه ویژهای دارد و نقش اصلی را در موفقیت و شکست سازمان ایفا میکند،انگیزه دادن به مشتری برای خرید مداوم،موضوع با اهمیتی است.در این مقاله به دنبال ارائه الگویی برای دسته بندی ویژگیهای محصول و ارتباط آن با انگیزه خرید مشتریان در شرایط مختلف هستیم.به منظور بررسی ویژگیهای محصول،مدلهای زیر در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتند:مدل هرزبرگ،مدل سولیمان،مدل زهنگ و دران،مدل سوآن و کامبز،مدل کانو،مدل اینگ برچان،مدل سیلوتر و جان استون،مدل اولیور،مدل کادوت و ترجیون؛مدل کانو،سراکو، تاکاهاشی و تسوجی؛مدل کریستوفر لاولاک و لارن رایت،مدل لویت،مدل کاتلر،مدل کاتلر و آرمسترانگ و مدل راست.با بررسی 2Lمدلهای ارائه شده در زمینه ویژگیهای محصول،ما برای دستهبندی ویژگیهای محصول از دو بعد استفاده کردیم:بعد اول، درونی یا بیرونی بودن ویژگیهای محصول و بعد دوم،کم یا زیاد بودن رقابت موجود در بازار،که نتیجه آن استخراج چهار دسته ویژگی گردید:1)ویژگیهای بیرونی بهداشتی،2)ویژگیهای بیرونی انگیزشی،3)ویژگیهای درونی انگیزشی و 4)ویژگیهای درونی بهداشتی.
خلاصه ماشینی:
"نتیجه این بود که عوامل مؤثر در رضایت خدمات ارائه شده را به چهار گروه میتوان تقسیم کرد ولی باید توجه داشت که این طبقهبندی همیشگی نیست و همانند مدل کانو دائما به دلیل بالا رفتن توقعات در حال تغییر است: گروه اول-عوامل انگیزشی و تقویتکننده(عوامل راضیکننده) گروه دوم-عوامل بهداشتی و نگهدارنده(عوامل ناراضیکننده) گروه سوم-عوامل دوگانه شامل عوامل انتقادی گروه چهارم-عوامل دوگانه شامل خنثی(بیتفاوتها) کادوت و ترجیون(1988)،عوامل راضیکننده،عوامل ناراضیکننده،عوامل انتقادی و عوامل خنثی را برحسب توزیع فرضی عملکرد ادراک شده بیان کردند.
زمانی که رقابت کم است شرکتها میتوانند صرفا از طریق ارائه ویژگیهای بهداشتی یعنی ویژگیهایی که"باید"در محصولات وجود داشته باشند مثل طعم و مزه مطلوب محصول،مشتریان را از حالت ناراضی بودن خارج کنند و با ارائه ویژگیهایی بالاتر از سطحی که مشتریان انتظار دارند ممکن است در آنها رضایتمندی ایجاد کند و با برآورده ساختن حد اقل انتظار آنها قصد خرید را در آنها حفظ کنند.
زمانی که رقابت کم است شرکتها میتوانند صرفا از طریق ارائه ویژگیهای بهداشتی یعنی ویژگیهایی که"باید"در محصولات وجود داشته باشند مثل طعم و مزه مطلوب محصول،مشتریان را از حالت ناراضی بودن خارج کنند و با ارائه ویژگیهایی بالاتر از سطحی که مشتریان انتظار دارند ممکن است در آنها رضایتمندی ایجاد کند و با برآورده ساختن حد اقل انتظار آنها قصد خرید را در آنها حفظ کنند(آدامس جعبهای خوتکا)."