چکیده:
در این مقاله مدلی ارائه شده است که با استفاده ا زآن بنوان نمایسدگی های فروش را به
نحوی مکانیاب ی کرد که چندین هدف را بهطور هوزمان بهبود دهد. برای این منظور در این مدل
اهدافی نعیین شده است که علاوه بر حداق لکسرّدن مراک رز نوریع و مکانیاب یآنها در بهشرین
مکانهای ممکن از نظ رکیفیت اراک ورن ند مکانهایی را که از نظر هزینه نیز
کمنرین حالت خود را داشنه باشند انتخاب و پایهگذاری کند. در مدل ارائه شده اروش تخصیص
یافته به هر مکان با استفاده از مدلهای تصمیمگیری چندشاخصه تعیین و برای ای ن کار از تکنیکگ
وزنده ی آنترویی استفاده شده و در نهایت بااستفان از برنامهریزی چندهدفه قاری مدل نهایی
ارائه شد. در انتها بهصورت مطلع ینورد ی این مدل را برای مکانییابی نمایسدگیهای فروش یک
کارخانه تولید کولرگازی بهکارسازی و سپس ستوسط نرمفزار Lingo حل و
مکانهای بهینه نمایندگیها نعیین شدهاند.
خلاصه ماشینی:
با استفاده از قضاوتهای ذهنی MD که به شرح جدول شمارهی1 بوده و همچنین اوزان J'W به دست آمده از روش آنتروپی،الگوریتم SISPOT را اجرا کردهو مقادیر ?-ILC که بیان کننده درجهی مرغوبیت هریک از مکانهای توزیع(مراکز استان)میباشد به صورت زیر حاصل شده است: جدول شمارهی 1:قضاوتهای ذهنی تصمیم گیرندهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این مسأله سه هدف زیر دنبال میشود: 1-ماکزیم کردن تعداد نمایندگیها(به دلیل اینکه نمایندگی سبب افزایش فروششرکت شده و جنبهی مثبت دارد).
-نتیجهگیری در این تحقیق،با استفاده از تکنیکهای MDCM و برنامهریزیچندهدفهی فازی مدلی برای حل مسایل مکانیابی ارائه شده است که با استفاده ازآن بتوان مراکز توزیع را به نحوی مکانیابی کرد که چندین هدف را بهطور همزمانبهبود دهد برای این منظور مدلی ارائه شد که علاوه بر حداقل کردن مراکز توزیع ومکانیابی آنها در بهترین مکانهای ممکن(از نظر کیفیت مکانهای مراکز توزیع)بتواند مکانهایی را که از نظر هزینه نیز کمترین حالت خود را داشته باشند انتخابو پایهگذاری کند در انتها به صورت مطالعهی موردی دربارهی مکانیابی استقرارنمایندگیهای یک شرکت تولیدی کولر گازی در بین استانهای مختلف کشور و بادر نظر گرفتن بیشینگی تعداد نمایندگیها به منظور افزایش شرکت در سطح کشور،افزایش مطلوبیت و کیفیت استانهای انتخاب شده و همچنین کمینه کردنهزینه دایر کردن نمایندگیها در بین استانهای مختلف صورت گرفت که درنهایت با حل مدل توسط روش منطق فازی بهترین استانها با القا کردن نظراتمدیران در خروجی اوزان تابع هدف،انتخاب شدند.