چکیده:
هدف از این تحقیق آگاهی از وضعیت هویت ملی جوانان شهر اراک و بررسی رابطه میان هویت ملی(متغیر وابسته تحقیق)و میزان استفاده از رسانه،میزان اعتماد به رسانه،انگیزه استفاده از رسانه،سرمایه اجتماعی،شیوه جامعهپذیری،سبک زندگی و پایگاه اقتصادی-اجتماعی(متغیرهای مستقل تحقیق)است.در این تحقیق جامعه آماری،جوانان شهر اراک است.در این مقاله از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شده است.حجم نمونه در این مقاله براساس فرمول کوکران 384 نفر میباشد که برای افزایش پایایی تحقیق،حجم نمونه به 400 نفر افزایش یافت و از روش پیمایشی استفاده شده است.به منظور شناسایی و سنجش رابطه میان متغیرهای تحقیق و براساس سطح سنجش متغیرها از آزمونهای متعددی از جمله ضریب همبستگی پیرسون،ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون ṣT آزمون ṣF آزمون تعقیبی دانکن،تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده شد.
یافتههای تحقیق نشان میدهد که میان متغیرهای شیوه جامعهپذیری و سرمایه اجتماعی و هویت ملی جوانان شهر اراک رابطه معناداری وجود ندارد،ولی میان متغیرهای سرمایه اجتماعی،پایگاه اجتماعی-اقتصادی،انگیزه استفاده از رسانه،میزان استفاده از رسانههای سیمای استانی و شبکههای ماهوارهای و میزان اعتماد به شبکههای سراسری صدا و سیما،صدا و سیمای استان مرکزی و کتاب با هویت ملی رابطه معناداری مشاهده شد.
خلاصه ماشینی:
"مقاله بررسی عوامل مؤثر بر هویت ملی جوانان؛ مطالعه موردی شهر اراک تاریخ دریافت مقاله:23/8/88 تاریخ تأیید مقاله:10/11/88 ابتسام رضوی دینانی* هادی شریفی** مجتبی علی بخشی*** چکیده: هدف از این تحقیق آگاهی از وضعیت هویت ملی جوانان شهر اراک و بررسی رابطه میان هویت ملی(متغیر وابسته تحقیق)و میزان استفاده از رسانه،میزان اعتماد به رسانه،انگیزه استفاده از رسانه،سرمایه اجتماعی،شیوه جامعهپذیری،سبک زندگی و پایگاه اقتصادی-اجتماعی(متغیرهای مستقل تحقیق)است.
در این مقاله سعی کردیم که رابطه عوامل مختلف(میزان استفاده از رسانه،میزان اعتماد به رسانه،انگیزه استفاده از رسانه،سرمایه اجتماعی،سبک زندگی و شیوه جامعهپذیری)و هویت ملی جوانان را در ابعاد هفتگانه (بعد سیاسی،بعد دینی،بعد فرهنگی،بعد اجتماعی،بعد تاریخی، بعد جغرافیایی و بعد زبانی و ادبی)مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم.
نتایج این پژوهش که با دو روش توصیفی و همبستگی انجام شده است،فرضیه اصلی تحقیق را به قرار زیر به اثبات رساند:میان میزان سرمایه اجتماعی دانشجویان و نحوه تعریف آنان از جنبههای اجتماعی هویت خود،همبستگی مثبت،و معنادار و نسبتا ضعیفی وجود دارد.
آزمون دانکن جهت بررسی رابطه انگیزه استفاده از رسانه و هویت ملی (به تصویر صفحه مراجعه شود) متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته،اثرات غیر مستقیم یک یا چند متغیر را بر متغیر دیگر مورد مطالعه قرار میدهد و روابط میان این متغیرها را مطابق با واقعیتهای موجود،در تحلیل وارد میکند(کلانتری،1385:223).
برای محاسبه تأثیر نهایی (تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم)متغیرهای مستقل تحقیق (پایگاه اقتصادی-اجتماعی،سرمایه اجتماعی،سبک زندگی، شیوه جامعهپذیری و میزان استفاده از رسانه)بر متغیر وابسته (هویت ملی)و باتوجه به سطح سنجش متغیرها که همگی در سطح فاصلهای هستند،در این تحقیق از آزمون تحلیل مسیر استفاده میکنیم."