خلاصه ماشینی:
گفتنی است که اگر حروف وابستهء یادشده(صفت اشاره،پرسشی یا نامشخص)با مصدر پیوند داشته باشند،به این معنی که تنها به گروه اسمی همراه7مصدر مربوط نباشند بلکه به گروه مصدری،بهعنوان یک کل،مربوط باشند،حرف نشانهء را با آنها به کار نمیرود، مانند مثالهای(31): (31)این کتاب خواندن؛*این خواندن؛ کدام کتاب خواندن؛*کدام خواندن؛ هر کتاب خواندن؛*هر خواندن؛ -اگر در گروه مصدری،به همراه گروه اسمی با نقش معنایی مفعول صریح،حرف نشانهء را بیابد،تأکید را میرساند.
به مثالهای(51)توجه کنید: (7) argument (51)الف-دانشجویان کتاب و مجله خواندن را دوست دارند؛ بیشتر مردم ایران شاهنامه خواندن را دوست دارند؛ برخی مردان خرید کردن را دوست ندارند.
نمودار(81)ساختنما8ی نمونهء گروه مصدری را نشان میدهد(<نشانهء رد است؛- گروههای اسمی همراه مصدر): (81)کتاب قرض دادن دانشجویان به یکدیگر.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) چنانکه در نمودار(81)مشاهده میشود،در گروه فعلی،پایهء فعل،که سرانجام به صورت مصدر ظاهر میشود،و نیز گروههای اسمی همراه با داشتن نقشهای معنایی مربوط نشان داده شده است.
7 سازههای گروهی همراه مصدر روشن است که مصدر،با دارا بودن پایهء فعل و برحسب مشخصههای نحوی آن،الزاما با سازههای گروهی همراه اجباری،از جمله سازههای گروهی مفعول صریح و مفعول به واسطه،که به آنها متمم گفته میشود،همچنین گروه اسمی نهاد و نیز سازههای گروهی قیدی اختیاری،که ادات نامیده میشوند،به کار میرود CHOMSKy 1995,pp.
چنانکه مشاهده میشود،مقایسهء مثالهای(32 الف)،(32 ب)،(32 پ)و(32 ت) نشان میدهد که ممکن است گروه مصدری،همانند بند قیدی،با رابطهء دستوری قید، به همراه گروه مصدری اصلی یا بند اصلی در جمله،به کار رود.