چکیده:
هدف از تحقیق حاضر مقایسهء تاثیر سه نوع تمرین بدنی،تصویرسازی شناختی همراه با تمرین بدنی،و تصویرسازی انگیزشی همراه با تمرین بدنی بر عملکرد،یادداری و انتقال مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود.هفتاد و هشت دانشجوی دختر از دانشگاه علوم پزشکی که واحد تربیتبدنی را اخذ نموده بودند و سابقه شرکت در بسکتبال را نداشتند،بر اساس نتایج پرسشنامههای توانای تصویرسازی حرکتی،توانای تصویرسازی ورزشی،و نمرات پیشآزمون به روش انتساب تصادفی طبقهای در سه گروه قرار گرفتند.گروههای تصویرسازی علاوه بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال، تصویرسازی را نیز تمرین کردند و همه گروهها در پیشآزمون مهارت،هیجده جلسه تمرین،و آزمونهای یادگیری شرکت کردند.تحلیل واریانس با سنجشهای تکراری در جلسات اکتساب بین گروهها تفاوتی را نشان نداد.اما تحلیل واریانس یکراهه در آزمونهای یادگیری برتری گروه تصویرسازی شناختی را نشان داد.این یافتهها نشان داد که کارکرد شناختی تصویرسازی در مقایسه با کارکرد انگیزشی تصویرسازی باعث یادگیری بهینه تکلیف میشود.
خلاصه ماشینی:
"بهطور خلاصه،نتایج تحقیقات موجود از چند نظر فاقد جامعیت است:اول،سودمندی تصویرسازی شناختی و انگیزشی از یکدیگر متمایز نشدهاند،زیرا برخی از تحقیقات تصویرسازی شناختی(6،11،1،2)؛و برخی دیگر تصویرسازی انگیزشی(4،11،7)را مفید قلمداد کردهاند،دوم،میزان اثربخشی دو نوع تصویرسازی مذکور در نوآموزان مهارتهای حرکتی روشن نیست،زیرا برخی از محققان اثربخشی تصویرسازی ذهنی را به ورزشکاران نخبه منحصر کردهاند(7،8،13،4،11،16)؛و سوم،میزان اثربخشی هرکدام از تصویرسازیهای شناختی و انگیزشی در یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال مبهم است،از سویی،تحقیقات عمدتا بر ارتقاء عملکرد بسکتبالیستهای نخبه متمرکز شدهاند(23،18،30،15،38،17)؛و از سوی دیگر،برخی از محققان کلا سودمندی تصویرسازی ذهنی در اجرای این مهارت را انکار کردهاند(28،24).
تحقیق حاضر به منظور روشن کردن اثر تصویرسازی شناختی و انگیزشی همراه با تمرین بدنی بر عملکرد و یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال انجام شد.
آزمودنیها سپس با توجه به نتایج پرسشنامهها و نمرات پیشآزمون مهارت در قالب سه گروه به مدت هیجده جلسه به تمرین بدنی و تمرین تصویرسازی(شناختی و انگیزشی)براساس پروتوکل تمرینی که طبق رهنمودهای پاویو(1985)،مارتین و همکاران(1998)،مونرو و همکاران(2000)2تهیه شده بود،به تمرین مهارت پرتاب آزاد بسکتبال پرداختند(29،21،25).
یافتههای تحلیل واریانس با سنجشهای تکراری بر نمرات اکتساب (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطورکه در جدول مشاهده میشود،نتایج تحلیل واریانس با سنجشهای تکراری بر نمرات اکتساب بین میانگین گروههای مورد مطالعه با P-0/000 نشاندهنده این است که،با افزایش جلسات تمرین بهبود معنیداری مشاهده شد، نتیجه میشود که برنامههای تمرینی سهگانه بر نمرات اکتساب تأثیر داشتند.
نمودار روند پیشرفت سه گروه مورد مطالعه در طی آزمونها هانگونهکه از تصویر مشاهده میشود،گروه تصویرسازی شناختی در آزمونهای یادداری و انتقال به نسبت دو گروه دیگر اجرای بهتری را نشان داد،بدین معنی که یادگیری مهارت پرتاب آزاد در این گروه به نسبت دو گروه دیگر بهتر بود."