چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل انگیزاننده و نگهدارنده شغلی دبیران تربتبدنی(براساس نظریه هرزبرگ)بود.از بین تمامی دبیران تربیتبدنی مقطع متوسطه شهر تهران (N-850) 268 نفر بهصورت تصادفی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد.اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد دانت(1996)با پایائی(96/0)گردآوری شد.آزمونهای تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس برای آزمون فرضیات تحقیق مورد استفاده قرار گرفت.نتایج تحقیق(در سطح معنیداری 05/0).تفاوت معنیداری بین انگیزش شغلی مردان و زنان نشان نداد ولی بین عوامل انگیزاننده مردان و زنان تفاوت معنیداری مشاهده شد،اما بین عوامل نگهدارنده آنان تفاوت معنیداری یافت نشد.همچنین بین سن و انگیزش شغلی ارتباط معنیداری وجود نداشت و هیچیک از مجموعه عوامل انگیزاننده و نگهدارنده(بهطور مجزا)با سن ارتباط معنیداری نداشتند.تفاوت معنیداری بین انگیزش شغلی افراد با مدارک تحصیلی مختلف مشاهده نشد با این حال بین عوامل انگیزاننده افراد با توجه به مدرک تحصیلی آنان تفاوت معنیدار بود اما بین عوامل نگهدارنده آنان تفاوت معنیدار نبود بنابراین میتوان گفت انگیزش شغلی و عوامل محیطی کار(نگهدارنده)کمتر تحت تاثیر متغیرهای عینی قرار میگیرند اما میزان اهمیت جنبههای درونی کار(انگیزاننده)تا حدودی تحت تاثیر متغیرهای یاد شده میباشد.
خلاصه ماشینی:
"مقایسه میانگین انگیزش شغلی،عوامل انگیزاننده و عوامل نگهدارنده با توجه به مدرک تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) *غیرمعنیدار**معنیدار بررسی تفاوت هریک از عوامل انگیزاننده با توجه به مدرک تحصیلی نشان داد که بین میزان رضایت از مسئولیت در کار و جذابیت شغلی افراد فوق لیسانس با افراد فوق دیپلم و لیسانس تفاوت معنیداری وجود دارد بهطوریکه میانگین رضایت افراد فوق لیسانس کمتر از دو گروه یاد شده میباشد همچنین تفاوت معنیداری بین میزان رضایت افراد دیپلمه از پیشرفت در کار با سایر افراد دارای مدارک تحصیلی بالات رمشاهده شد به نحوی که میزان رضایت دیپلمهها در این عامل کمتر از سایرین بود(جدول شماره 9).
میانگین هریک از عوامل نگهدارنده با توجه به مدرک تحصیلی افراد (به تصویر صفحه مراجعه شود) *غیرمعنیدار**معنیدار بحث و نتیجهگیری یافتههای این تحقیق نشان داد که بین انگیزش شغلی مردان و زنان جامعه مورد بررسی تفاوت معنیداری وجود ندارد این یافته با نتایج تحقیقات بهبهانی(1375)،نوربخش(1376)،عبد الکریمی(1377)و سرداری(1380)ویت و نی (1999)همسو میباشد(3,9,7,5,21).
در بررسی تفاوت تکتک عوامل انگیزاننده با توجه به مدرک تحصیلی مشاهده شد که بین رضایت افراد فوق لیسانس از عامل مسئولیت در کار و جذابیت شغلی با افراد فوق دیپلم و لیسانس تفاوت معنیداری وجود دارد بهطوریکه میانگین رضایت فوق لیسانسها در مورد مسئولیت کار و جذابیت شغلی از افراد فوق دیپلم و لیسانس کمتر میباشد شاید این امر نشانگر این باشد که افراد با تحصیلات بالا خواستار مسئولیتهای بیشتر و مهمتر و جذابیت و گوناگونی بیشتری در کار خود میباشند درحالیکه واقعیت امر در آموزش و پرورش چیزی غیر از این است و میزان مسئولیت و جذابیت کار دبیران تربیتبدنی برای همه افراد با مدارک تحصیلی مختلف یکسان است و تفاوت چندانی در جنبههای درونی کار در بین افراد با مدارک تحصیلی مختلف وجود ندارد و همین امر باعث شده که افرادی که دارای تحصیلات بالاتری هستند نسبت به کسانی که مدارک پائینتری دارند انگیزه کمتری داشته باشند."