خلاصه ماشینی:
"صورت مفروضی از سهم هر مقطع از انواع دانش استمرار تدریس در مقطع کارشناسی،طبعا معلم را به سمت سلطهء دانش چیستی سوق میدهد،اما هرگز او را بینیاز از دانش دانش«چیستی»،دانش«چونی»و دانش«چرایی»سه دانشی هستند که ماهیت رشته کتابداری و اطلاعرسانی ایجاب میکند،دانشجویان آن بدانها مجهز باشند (به تصویر صفحه مراجعه شود) چرایی نمیسازد،زیر دانشجویانی در مقطع کارشناسی هستند که از سطح دانش تعریف شده برای آن سطح فراترند و پرسشهای آنها را نمیتوان موکول به سطوح دیگر کرد و دست کم،ایجاب اجمالی در این سطح ضروری است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)به نظر شما آیا کتابداران مسألهء آموزش را به صورت مستقل و دقیق و روشمند مورد بررسی قرار دادهاند یا برنامهریزی و سیاستگذاری خاصی برای حل این مسأله داشتهاند و اگر جواب منفی است،چرا؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)بررسیهای متعددی درباره ابعاد مختلف آموزشی صورت گرفته که به صورت پایان نامه،مقاله،یا طرح پژوهشی موجود است، منتهی دو ویژگی در همهء این مطالعات کاملا قابل تشخیص است، یکی اینکه این مطالعات بیشتر جنبهء کمی محض دارد و تحلیل عمیقی در مورد شواهد و دادهها صورت نگرفته است.
در اینجا،«رقابت در شرایط مساوی»معنای (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیلی کیفی با رویکردی همه جانبه به آموزش کتابداری و اطلاعرسانی،ضرورتی است که هنوز هم-پس از چند دهه تجربهء آموزش دانشگاهی در این رشته -کمبود آن حس میشود خود را از دست میدهد،زیرا داوطلبان باید به سؤالاتی پاسخ دهند که درس آن را نخواندهاند،یا از آن مبحث خاص در دروس آنها سخنی نرفته است."