خلاصه ماشینی:
"به طور مسلم هیچ بانکی نمیتواند ارایه دهنده تمامی خدمات ممکن باشد و در زمینه خدماتی که ارایه میدهد،بهترین باشد بانکها میتوانند با بررسی نقاط قوت خویش و فرصتهای موجود در بازار،استراتژیهایی را در پیش بگیرند که به یکجایگاه رقابتی مناسب در بازار دست یابند این مقاله بعضی از مباحث مرتبط با جایگاهیابی بانک را مورد بررسی قرار میدهد،شیوههایی که بتوان از طریق آنها به موقعیتهای متمایزی نسبت به رقبا دست یافت.
در این میان،آگاهی از عناصر آمیخته بازاریابی خدمات بانکی و چگونگی استفاده از هریک از پارامترهای مرتبط با آنها شامل نوع،تنوع،کیفیت و اندازه خدمات بانکی،نرخها و شرایط تسهیلات و اعتبارات،پوشش توزیع،زمان،مکان،امکانات و تجهیزات نوین برای ارایه و عرضه خدمات،از جمله بانکداری الکترونیک و استفاده از ابزارها و شیوههای تبلیغ و ترویج و فروش خدمات و مدیریت ارتباط با مشتریان و به ویژه مدیریت نام و نشان تجاری،نکاتی هستند که چنانچه در بازاریابی نوین نظام بانکی مورد توجه قرار گیرند و توسط نیروهای حرفهای و با حمایت و پشتیبانی مدیران ارشد به کار گرفته شوند،قوه رقابتی بانکها را تقویت میکنند و نوعی مزیت و شایستگی رقابتی را برای آنان به ارمغان میآورند.
امروزه بیشتر بانکها با محیطی کاملا پویا روبهرو هستند و همه بانکها-چه بزرگ و چه کوچک-باتوجه به تغییرات برقآسا در موقعیتهای رقابتی و شرایط حاکم بر بازار،جذب و حفظ مشتریان تجاری را سرلوحه برنامههای خویش قرار دادهاند و از عوامل مهم موفقیت بانکها هم ارایه خدمات و سرویس سریع و صحیح و ایجاد این احساس در مشتری است که رضایت وی از خدمات دریافتی،برای بانک بسیار مهم است13."