چکیده:
لوگوتایپ از مهمترین تولیدات گرافیکی است که به واسطهی ساختار نوشتاری دارای بار فرهنگی و هویتی ویژه است.لوگوتایپها بنا به کاربردشان نقشهای متفاوتی دارند.لوگوتایپهای خوانشی عموما نقش عنوان دارند و در این میان عناوین نشریات به لحاظ ضروریات بیان گرافیکی و چگونگی خوانش،ساختار بیانی،مخاطب و تیراژ در گروهی مجزا قرار میگیرند. اگرچه تمامی لوگوتایپها از بیانهای گرافیکی یکسانی برای ارتباط بهره میگیرند اما ضرورت بیانی در هر دسته از لوگوتاپها بر کیفیت بیانی تولید اثر گذاشته و ایفای نقش رسانهای نشریات حساسیتهای ویژهای در نحوهی بیان گرافیکی پیش میکشد.این مقوله به معرفی انواع و چگونگی بیانهای گرافیکی متأثر از ساختار رسانهای نشریه میپردازد.
خلاصه ماشینی:
واژگان کلیدی: لوگوتایپ،نشان نوشته،نشانه نوشته،نشانه نوشتاری،نام نگاره،نام نشانه،نشریه مقدمه: نشریه به عنوان یک رسانه اجتماعی و گروهی با رشد روزافزون خود یکی از شاخصهای فرهنگی و توسعهی اجتماعی جوامع امروزی محسوب میگردد و اثرگذاری آن به دلایل مختلف از جمله تیراژ چندین میلیون نسخهای در سال باعث شده که طراحی لوگوتایپ نشریات یکی از حوزههای مهم و حساس طراحی گرافیک باشد و به همین دلیل میبایست به دست طراحان باتجربه و خبره صورت پذیرد.
در این مقوله تلاش میشود تا با بررسی موردی چند نمونه امروزی از لوگوتایپ نشریات و مروری بر شیوههای بیان گرافیکی در هرنشریه معیارهائی برای تجزیه و تحلیل و بررسی لوگوتایپ نشریات شناسائی شوند (*)کارشناس ارشد گرافیک (**)دانشیار دانشکدهی هنر و معماری،دانشگاه تربیت مدرس (به تصویر صفحه مراجعه شود) تا از این طریق امکان آموزش تخصصیتر لوگوتایپ افزایش یافته و از سوی دیگر دری به نقد علمی و بحث تخصصی لوگوتایپها گشوده شود.
لوگوتایپها به واسطه نقش روزافزون و روبه رشد تجاری،اجتماعی و ارتباطی،قابلیت خوانشی،دارا بودن تناسبات زبانی،ملی و جغرافیایی،و به تبع هویت فرهنگی اطلاعرسانی وسیع و ساختار بصری ویژه و نیز ایفای نقشهای فراوان گرافیکی تنوع زیادی یافتهاند این حوزه از نشانه(با بین کاملا بصری و نمادین)تا عنوان(با بیان ادبی و نوشتاری)را شامل میشود.
اگرچه موضوع بیشتر در ساختار ادبی عنوان بروز میکند اما در مواردی که این بیان در نوشتار عنوان لحاظ نگردیده یا در مواردی نیز که لحاظ شده لوگوتایپها توانستهاند از نوع موضوع و حتی چگونگی آن اطلاعات و مفاهیمی را با تکیه بر کارکردهای بیانی سهگانه منتقل کنند.
اگرچه ممکن است بروز بصری آنها بیشتر با استفاده از رنگ صورت بگیرد اما از بیانهای گرافیکی ممکن در لوگوتایپ محسوب میشود.