چکیده:
عنوان این مقاله The Orthodox Tradition است، که از بخش سوم کتاب A Companion to Philosophy of Religion(مجموعه مقالاتی در باب فلسفه دین)، انتخاب شده است. مؤلفان کتاب، فیلیپ ل. کویین (Philip L. Quinn ) و چارلز تالیافرو (Charles Taliaferro )، هدف از گردآوری مقالات فوق را عرضه اطلاعات نسبتا مفصل در باب تفکر فلسفی در جهان انگلیسی زبان در زمینه دین معرفی کردهاند. همچنین مقالات بخش سوم کتاب را، که این مقاله برگرفته از آن است، متوجه عرضه بحثهای فلسفه دینی ناظر به سنتهای دینی خاص در قرن بیستم دانستهاند. این مقاله تا اندازهای ما را از نگرشها و گرایشها و پارهای مباحث فلسفه دینی سنت ارتدکس در چند قرن گذشته، و نیز تفاوت دیدگاههای سنت ارتدکس با کاتولیک و پروتستان و شخصیتهای مهم فلسفه دین سنت ارتدکس آگاه میسازد. نویسنده مقاله پل والییر (Paul Valliere ) استاد دانشگاه باتلر در ایالت ایندیانا در امریکاست. مترجم خاطرنشان میکند که پینوشتهایی که در توضیح مطالب مقاله آمده است، حاصل یادداشتهایی است که از درسهای استاد مصطفی ملکیان برگرفته شده است.
خلاصه ماشینی:
"بنا بر این دیدگاه، استادان فلسفه مدرسی روشی را برای تحلیل انتزاعی عقلی گسترش دادند که مراد از آن توجیه مدعیات دینی بود، اما منجر به پرورش عقل خودمختار شد؛ یعنی عقلی که از حیث روش از سنت اعتقادی و تجربه دینی (اخلاقی، عبادی، عرفانی) زنده مستقل است.
مفهوم «عبادت قلبی» را که به تشبه به خدا (theosis) منجر میشود، مخصوصا وقتی که با تصور فنا ناپذیری ماورای طبیعی صورت الهی در انسان ترکیب شود، میتوان به نوعی تطبیق این تصور نوافلاطونی تفسیر کرد که روح (nous)، گرچه موقتا با احاطه شدن آن در جهان مادی تیره و تار شده است، ذاتا الهی است؛ مثلا میدانیم که نوافلاطونی کردن الهیات اریگن(2) و مریدان راهبش حرکت اولیه را به رهبانیت عقلی در شرق داد.
نکته فلسفی این است که آیا الهیات عرفانیای که متفکران حرکت آبایی نوین به درستی بدان افتخار میکنند، بدون جزء نوافلاطونی صورت پذیر هست یا نه؟ اگر نیست، احتمالا نباید از دو قسم یکتا گروی سخن گفت، بلکه باید یکتا گروی والاتری را جست و جو کرد که گونههای ناقص را در خود جای______________________________ 1.
شیوه تحصیل آبایی نوین با فراهم آوردن دانش بسیار دقیقتر در باب سنت اعتقادی (نسبت به آنچه در روزگار سلوییف در دسترس متفکران ارتدکس بود) فاصله فکری مهمی را که تفکر دینی روسی جدید را از شیوههای الهیات آبایی تا حد زیادی جدا میکند، آشکار ساخته است.
ضمن این که میتوان توقع داشت که سنت بومی فلسفه دینی روسی ـ که به دنبال فروپاشی کمونیسم، در حال ظهور مجدد در موطن خود است ـ نقش فعال خود را در تفکر جدید ارتدکس احیا کند."