خلاصه ماشینی:
"اندیشههایی را که در چند سطر قبل آمده به شکل موجزش در این عبارت ناگارجونه دیده میشود: « هنگامی که شناسهی [ یا، موضوع [اندیشه غایب باشد اسناد (2) ] به آن [متوقف میشود؛ چون که، درست مثل نمونهی نیروانه، سرشت ذاتی تمام اشیا (3) را، که نه زاده شده است و نه از میان میرود، نمیتوان تصدیق کرد.
با اینهمه، باید گفت که آغاز [ پیدا شدن اندیشههای فریفته [معلوم است، به این معنی که آنچه به مثابهی چیزی [ وجوددارنده بر شالودهی آنچه [ورای هرگونه اندیشهیی است [ یعنی، ذات دل [شناخته میشود.
این را از آن رو میتوان گفت که حالت ناتهی [ روشنشدگی نهادین [راستین است، پاک و درخشان است، از هر دو حجاب آلایش و عقل آزاد است، و به ورای نشانههای چیزی که مرکب [ یعنی، انبار دانستگی [است میرود.
] 1) دل آنچه در حالت ناروشنشدگی پیدا میشود، که [ به خطا جهان اشیا را [درک میکند و از نو میسازد و، چون تصور میکند که جهان [ باز ساختهی [اشیا واقعی است، به بسط اندیشههای [ فریفته ] ادامه میدهد، چیزی است که ما آن را دل [ یا، جان] میخوانیم.
گرچه تمام چیزها همیشه در سکوناند و عاری از هرگونه نشانهی برخاستن، از ناروشنشدگی ناشی از نادانی است که شخص به خطا از درمه [ یعنی، چنینی [دور میافتد؛ و بدینسان در یافتن دانشی که با سازگاری خود با تمام شرایط جهان بهطور خودبهخود عمل میکند ناکام میشود."