Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به زبان دینی

نویسنده: ؛

پاييز 1381 - شماره 25 علمی-ترویجی (13 صفحه - از 3 تا 15)

کلیدواژه ها : زبان دینی ،گزاره های الاهیاتی ،خدا ،نظریه تمثیلی ،اشتراک معنوی ،معناداری ،تفسیرهای غیرشناختاری

کلید واژه های ماشینی : زبان دینی ،دینی ،گزاره‌های کلامی ،گزاره‌های دینی ،خداوند ،تحقیق‌پذیری ،کلامی ،ابطال‌پذیری ،اصل تحقیق‌پذیری ،بحث زبان دینی ،گزاره‌های الاهیاتی ،الاهیاتی ،آیات قرآن ،دیدگاه قرآن ،بحث زبان ،فهم قرآن ،تحقیق‌پذیری و ابطال‌پذیری ،وجود خدا ،صفات مشترک ،فلسفه دین ،خدا و انسان ،معنای وجود ،معنای وجود انسان ،نظریه نمادین بودن ،انسان به کار ،وجود انسان ،ابطال‌پذیری تجربی ،سخن نمی‌گوید ،طریق تجربه ،معنای ظاهری

این مقال بر آن است تا افق روشنی از بحث درباره زبان دینی را عرضه کند؛ از این رو، ابتدا به خاستگاه این بحث که گزاره های کلامی و الاهیاتی هستند، اشاره شده است؛ یعنی گزاره هایی که موضوع آن ها خدا و محمول آن ها یکی از صفات الاهی است. از آن جا که خدا، موجودی ماورای طبیعی به شمار می رود کاملا از اشیای محسوس متمایز است و زبانی که ما با آن سروکار داریم، زبانی است که از محدودیت و امکان برخوردار است؛ بنابراین، این پرسش مطرح می شود که چگونه می توانیم درباره خدا با همین زبان متعارف سخن بگوییم. برای حل این مشکل راه حل های گوناگونی مطرح شده است که عبارتند از: 1. نظریه تمثیلی؛ 2. نظریه اشتراک معنوی؛ 3. نظریه معناداری گزاره های دینی که شامل دو اصل تأییدپذیری و ابطال پذیری تجربی اند. پس از طرح چنین نظریه ای درباره معناداری گزاره های دینی، عده ای از فلاسفه چنان تحت تأثیر مشکلات مربوط به تحقیق پذیری قرار گرفتند که گزاره های دینی را غیرواقع نما تلقی کرده، به سوی تفسیرهای غیرشناختاری از زبان دینی گرایش یافتند که عبارتند از: 1. نظریه ابراز احساسات؛ 2. نظریه نمادین بودن؛ 3. تفاسیر شعائری و آیینی؛ 4. نظریه اسطوره ای دانستن زبان دینی. در ادامه، این نظریات نقد و بررسی، و در پایان، دیدگاه قرآن در باب زبان دینی مطرح شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.