Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی و لوازم کلامی سکولاریزم

نویسنده:

(11 صفحه - از 167 تا 177)

کلید واژه های ماشینی : سکولاریزم، سکولار، دینی، اندیشه دینی مسیحیت قرون‌وسطی، آباء کلیسا، مسیحیت، کلامی، لوازم کلامی، اندیشه دینی، تفکر دینی مسیحیت قرون‌وسطی، قرون‌وسطی، مذهب، خدا، خصیصه کلامی مسیحیت قرون‌وسطی، تفکر، اسلام، ظهور، تفسیر نوین اندیشه دینی، مفهوم، حیات، آباء کلیسای قرون‌وسطی، تفسیر، مفاهیم کلیسایی در خصوص خدا، خصیصه‌های تفکر فلسفی مغرب‌زمین، عقل، کلام مسیحی، مغرب‌زمین، تفکر فلسفی، مراد، مذهب آباء کلیسا

خلاصه ماشینی: "آنچه در مواجهه متکلمانه با سکولاریزم اهمیت دارد پاسخ این پرسش است که آیا سکولاریزم یک مسأله عام کلامی است و یا مسأله خاص کلام مسیحی است؟ آیا سکولاریزم یک جریان کنترل نشده‌ای است که بر حسب اقتضای جهان جدید ظهور کرده و همه شئونات حیات آدمی را در سیطره خود گرفته است به گونه‌ای که تفکر و حیات دینی را گریزی از آن نیست؟ آیا اعلام مرگ خدا در جهان سکولاریته معاصر مغرب زمین به معنای تبعید الوهیت از میان بشریت است؟ آیا هر تفکر دینی آبستن چنین فرزند مادرکشی است؟ و یا اینکه سکولاریزم - چه اینکه آن را نوعی احیاء دین بینگاریم یا رقیب دین - تنها در سرزمین مستعد تفکر مسیحی در قرون وسطی قابل کشت بوده است که با عوامل متناسب بیرونی جهان غرب در طی قرون معاصر تولد یافته است؟ به عبارت دیگر، آیا سکولاریزم بر مبنای تفکر خاص دینی شکل گرفته است و لوازمش رقابت با چنین تفکری است؟ دو مفهوم سکولاریزم حقیقت این است که سکولاریزم از طرفی مانند رنسانس به دلیل منحصر به فرد بودن، به آسانی قابل تفسیر نیست و از طرف دیگر، به دلیل پیچیدگی در اضلاع و ابعاد و لوازم آن نسبت به حیات نوین بشریت، ارائه تصویری جامع و تعریفی کامل، به تفسیر ابن‌سینا«إن لم یکن محال، ولکن من أصعب الامور» است. این شناسنامه اگر چه در ظاهر تنها بر زمان و مکان تولد سکولاریزم دارد اما متضمن همه ویژگیها و خصوصیات آن است چرا که نشان می‌دهد که سکولاریزم را باید - به تعبیر فورد - در پرتو حوادث و تغییرات عمیقی تحلیل کرد که در فاصله میان قرون وسطی تا قرن نوزدهم، در عرصه حیات و اندیشه آدمی در اروپا جوانه زد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.