چکیده:
مقاله پس از اشاره به نقش تبلیغات سیاسی در کسب و حفظ قدرت سیاسی،به تعریف این مفهوم و بیان و بسط شیوههای تبلیغات سیاسی مانند تبلیغ دولتی،اقدام روانی،جنگ روانی و شستوشوی مغزی میپردازد. در ادامه،آثار تبلیغات سیاسی،حدود تبلیغات،ابزارهای تبلیغات سیاسی و تکنیکهای تبلیغات سیاسی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"تبلیغ با فعالیت غیر سیاسی آگهی تجارتی،که دارای جنبهء اقتصادی است نیز بستگی دارد.
است که تبلیغات در مبارزات سیاسی کشورهای غربی نقش مهمی دارد و بسیاری از احزاب،
کشورهای بسیار پیشرفته نیز تبلیغات همچنان قدرت و اهمیت خود را حفظ کرده است.
و تلویزیون)تقارن پیدا کرد و به این طریق،برای تبلیغات سیاسی نیز مانند پخش اخبار و
از نظر اقتصادی وسیلهء تبلیغ تجارتی قرار گرفتهاند،از جهت هدفهای سیاسی دولتهای شرکتکننده در آنها نیز اهمیت خاص داشتهاند.
گفتار رجال بزرگ و رهبران سیاسی به کار میروند و به این طریق،ممکن است در راه تبلیغات
مؤثر است و اگر هم قرار باشد قوهء عقلی انسان بیشتر تحت تأثیر واقع شود،باز باید از طریق
تبلیغات سیاسی نیز بهطور مستقیم یا غیر مستقیم به این غریزه توجه مبذول میگردد.
برعکس،مخالفان اقدامات روانی نیز نباید فراموش کنند که برای ترویج افکار و اندیشهها و مقاصد سیاسی تنها نمیتوان به قوهء تعقل و تفکر افراد تکیه کرد،بلکه خلق
دو جنگ جهانی،در اروپا رواج کامل داشت و امروز نیز خطر جنگ هستهای و نابودی بشر در نطقهای سیاسی رهبران کشورهای بزرگ،بیشتر به این منظور به کار میرود که دعب و ترس
تبلیغاتی مهمی است که در تحریک افکار عمومی و جلب اعتقاد آنان تأثیر عمیق میگذارد.
علاوه بر تبلیغات سیاسی عادی که برای جلب ایمان و اعتقاد افراد صورت میگیرند،انواع
دورهء پس از جنگ جهانی دوم رواج کامل داشت و در دهههای بعد هم برای بیاعتبار کردن برخی از رجال سیاسی اروپایی،از روابط قبلی آنان با هیتلر و همکاری آنها در جنایات آن"