چکیده:
پژهش حاضر به منظور برآورد منابع و میزان تنیدگی و نحوهی مقابله با آن در مادران داراین دانشآموز کم توان ذهنی،نابینا،ناشنوا و عادی مقطع ابتدایی انجام گرفته است.در این پژوهش نمونهای به حجم 021 نفر مادران در 4 گروه کمتوان ذهنی،نابیناو عادی به روش تصادفی و تصادفی خوشهای انتخاب شد. ابزارهای اندازهگیری در این پژوهش عبارت بودند از: 1.پرسشنامهی رویدادها و تغییرات زندگی(مک کابین- 1991) 2.پرسشنامهی راههای مقابلهای(لازاروس و فولکمن- 8991). دراین پژوهش از محاسبات آمار توصیفی و استنباطی در تحلیل واریانس یک راهه و آزمون توکی و تحلیل رگرسیون استفاده شده است تا از این راه بتوان به مقایسه میانگین سبکهای مقابله با تنیدگی در چهار گروه مادران کودکان کمتوان ذهنی،نابینا،ناشنوا و عادی پرداخته شود و بتوان برآوردی نیز از منابع تنیدگی این چهار دسته مادر داشته باشیم. نتایج نشان داد میزان تنیدگی در میان مادرانی که دارای کودک استثنایی(کمتوان ذهنی7نابیناو ناشنوا) هستند به مراتب بیشتر است و بین 4 دسته مادران از لحاظ استفاده از سبک مقابلهای جستجوی حمایت اجتماعی، حل مدبرانه مسئله و رویارویگری تفاوت معنادار وجود دارد.بررسی رابطهی تنیدگی و راههای مقابلهای در این پژوهش نشان داد،تنها فشار مالی میتواند استفاده ازسبک مقابلهای دوری جویی و گریز و اجتناب را پیشبینی کند،همچنین فشار درون خانوادگی استفاده از سبک مقابلهای خویشتنداری و گریز و اجتناب،همین طور از دست دادن استفاده از سبک مقابلهای خوشتنداری و جستجوی حمایت اجتماعی و در نهایت فشار بارداری میتواند استفاده از سبک مقابلهای مسئولیتپذیری را پیشبینی کند.با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون هیچیک از خرده مقیاسهای تنیدگی با استفاده از سبکهای مقابلهای رویارویگری،حل مدبرانه مسئله و باز برآورد مثبت رابطه معناداری ندارد.
خلاصه ماشینی:
"مقایسه منابع و میزان تنیدگی و شیوهی مقابله با آن در مادران دارای دانشآموز
رگرسیون استفاده شده است تا از این راه بتوان به مقایسه
قرار است از این راهبرد استفاده شود فرد باید تلاش کند
گیری دقیق از این پژوهش امید است تا به گروه مادران
از میزان تنیدگی و سبکهای مقابلهای این دسته مادران
است که این مادران زمان اشتغال کمتری دارند و همین- طور به فعالیتهایی که جهت کسب لذت بردن بیشتر
وجود دارد پژوهشهای زیر انجام گرفته است و مطالعه- ای در بررسی خانوادههای کودکان دارای نشانگان داون
فشار روانی روی مادران کودکان کمتوان ذهنی دارد.
همچنین بایلی و همکاران در سال 6991 نتیجه گرفتند که مادران کودکان کمتوان افسردگی بیشتر و عزت
خلاصه نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه مربوط به تفاوت میان گروههای مورد مطالعه از لحاظ میزان و منابع تنیدگی و خرده
جدول زیر ارائه شده است:خلاصهی نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه مربرط به تفاوت
کسب کرده است و در مقابل گروه عادی هم در نمره کل تنیدگی و هم در خرده مقیاسها از میانگین کمتری
پورمحمدی/صدیقه(7731)،بررسی میزان اضطراب مادران کودکان کمتوان ذهنی و عادی در شهرستان شهر بابک،مرکز
تاجری،بیوک(8731)،بررسی استرس نگرش مذهبی و آگاهی مادران کودکان کمتوان ذهنی و رابطه آنها با میزان پذیرش
حلاجی،علی اکبر(7731)،بررسی مقایسهای میزان افسردگی بین مادران کودکان کمتوان ذهنی و عادی در شهر تهران،مرکز
خدادادی،لیلا(8731)،مقایسه میزان تنیدگی مادران کودکان ناشنوا با عادی در پایه اول ابتدایی در شهر تهران،مرکز آموزش عالی
یگانه،راضیه،(8731)،بررسی مقایسهای سلامت روانی مادران کودکان کمتوان ذهنی و عادی پایهی اول شهرستان تبریز،مرکز"