Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی فقهی و حقوقی جرم سب النبی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (حوزه علمیه)/ISC (30 صفحه - از 75 تا 104)

کلیدواژه ها : ارتداد ،سب النبی ،سب معصومین ،سب پیامبران ،ادعای پیامبری ،سب حضرت فاطمه (س)

کلید واژه های ماشینی : سب، سب النبی، جرم، پیامبر، جرم سب النبی، اهانت، مجازات، روایت، اسلامی، حکم، دشنام، قانون مجازات اسلامی، ارتداد، قانون، قتل، قذف، حقوق، امام، پیامبر ( ص )، فقیهان قتل سب کننده پیامبر، منابع شرعی وارد قانون مجازات، خدا، سب پیامبر ( ص )، دادگاه، ماده، سب کننده، ائمه معصومین ( ع )، قتل سب کننده، حکم سب النبی، پیامبر اسلام

جرم «سب النبی» یکی از جرائم قراردادی است که در حقوق جزای اسلامی مطرح است. بنابراین برای آشنایی با احکام این جرم گریزی از مراجعه به منابع شرعی وبه خصوص روایات صادره از پیامبر(ص) وائمه معصومین(ع) نمی‌باشد. قانون‌گذار به تبعیت از منابع مزبور، مجازات اعدام را برای این جرم پیش‌بینی کرده است. اما توضیحی در مورد عناصر عمومی و اختصاصی جرم «سب النبی» ارائه نمی‌دهد. ماده 513 قانون مجازات اسلامی که مستند قانون جرم موصوف می‌باشد دامنه این جرم را به مواردی همچون اهانت به مقدسات اسلام، اهانت به هر یک از انبیاء، اهانت به ائمه طاهرین (ع) و اهانت به حضرت فاطمه (س) تسری داده است و این در حالی است که این موارد حتی در کتابهای فقهی نیز به درستی تعریف نشده است. و با توجه به جدید بودن این جرم که پس از انقلاب اسلامی به تأسی از منابع شرعی وارد قانون مجازات اسلامی گردیده است، کتابهای حقوقی هم آن گونه که شایسته و ضروری است به آن نپرداخته‌اند. بنابراین بحث دربارة احکام مختلف جرم «سب النبی» یکی از بحثهای مغفول در حقوق جزاست و نیازمند تحقیق و پژوهش فراوان می‌باشد. امید می‌رود این مقاله گامی کوتاه در این زمینه به حساب آید.

خلاصه ماشینی: "» وجود پیامبر گرامی اسلام (ص) همچون وجود خداوند از نظر اسلام، مقدس است و اگر اهانت به پیامبر (ص) با عنوان مجرمانة خاصی در قانون پیش‌بینی نمی‌شد، مشمول همان عنوان کلی «اهانت به مقدسات اسلام» قرار می‌گرفت؛ اما همانگونه که گفته شد، این جرم در قانون، عنوان خاصی دارد و پیش‌بینی این عنوان متأثر از روایتهای بسیاری است ک در کتابهای روایی وجود دارد و در ضمن مباحث آینده به برخی از آنها اشاره می‌کنیم و در اینجا نیز چند روایت بیان می‌شود: حسن بن علی وشا گوید از امام ابوالحسن (ع) شنیدم که می‌فرمود: «شخصی در زمان جعفر بن محمد (ع) به پیامبر (ص) دشنام داد؛ پس حاکم مدینه مردم را جمع کرد و امام صادق (ع) نیز که در حالت بیماری بود و ردائی بر تن داشت، در میان حاضران بود. تعزیری بودن جرم سب النبی از ماده 513 قانون مجازات اسلامی چنین دریافت می‌شود که قانون‌گذار، مجازات سب النبی را جزء مجازاتهای تعزیری دانسته اما ممکن است سب پیامبر (ص) در قالب قذف وی باشد که در این صورت ابهام پیش می‌آید آیا حکم سایر قذفها را دارد یا کماکان مشمول عنوان سب النبی است؟ به نظر می‌رسد در اینجا هم مجازات سب النبی همان قتل است؛ زیرا اولا مجازات قذف، هشتاد تازیانه اما مجازات سب النبی اعدام است و نمی‌توان گفت که هرگاه سب پیامبر در قالب اهانت معمولی باشد، مرتکب، اعدام می‌شود، اما اگر در قالب الفاظ زشت‌تری یعنی نسبت زنا یا لواط باشد، مرتکب، فقط به هشتاد تازیانه محکوم می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.